Stijn Kuster
Stijn Kuster | LinkedIn Nieuws 12 dec 2020

Vijf redenen waarom je (niet) in een deelauto wil rijden

Naast scooters en fietsen worden er ook steeds meer auto’s gedeeld. Afgelopen jaar zijn er volgens kennisplatform Crow ruim 13.000 deelauto’s bijgekomen. Toch is dit niet genoeg om de doelstelling van 100.000 deelauto’s op tijd te halen. Dat doel hadden 41 partijen – waaronder de ANWB, BOVAG en grote gemeenten, zich gesteld voor 2021.

Autovisie sprak met Greenwheels, zij hebben bijna 2.000 – van de totaal 64.312 deelauto’s in Nederland (maart) – rondrijden en zijn al 25 jaar bezig met het uitbreiden van hun netwerk. Hoewel het dus geen nieuwe business is, groeit de markt wel: “door de coronacrisis merken wij dat er meer gebruik van deelauto’s wordt gemaakt”, aldus het bedrijf. Maar waarom zou je een eigen auto verruilen voor een deelauto? Wij stellen vijf redenen op waarom je (niet) in een deelauto wil rijden.

1. Niet altijd beschikbaar

De kans dat je misgrijpt en er geen auto bij jou in de buurt staat, is aanwezig wanneer je niet van tevoren hebt gereserveerd. Volgens de autodeler blijkt er in de praktijk altijd wel een auto te zijn. “Beschikbaarheid is erg afhankelijk van waar je woont en waar je de auto wilt lenen. In de grotere steden zijn er eigenlijk altijd meerdere alternatieven binnen een acceptabele loopafstand, denk aan 300 – 400 meter.”

Naast een alternatieve deelauto wordt – volgens onderzoek van de gemeente Utrecht (waar veel deelauto’s zijn) – ook vaak de (elektrische) fiets en de trein als alternatief gezien door autodelers. Het op deze manier plannen van je reis kost tijd, maar ook het reserveren van (verschillend) vervoer en soms afstanden lopen kan een stuk minder snel zijn dan ‘s ochtends in je eigen auto stappen en wegrijden. Niet voor iedereen erg handig dus, helemaal niet als je in een dorp woont waar weinig openbaar- of deelvervoer is.

Dorpen

“De dorpen zijn lastig te bereiken voor ons. In de dorpen is over het algemeen genoeg ruimte om te parkeren, daarnaast ligt alles iets verder weg. “In de stad ga je eerder met de fiets naar de supermarkt”, aldus het bedrijf. “We willen uiteindelijk ook deelauto’s in dorpen in gaan zetten, maar we moeten wel goed kijken of hier daadwerkelijk ook vraag naar is.”

2. Niet voor iedereen goedkoper

De dorpen zullen nog even moeten wachten op deelauto’s, tenminste van een bedrijf. Particulier worden er vaak al wel auto’s in dorpen aangeboden via apps als SnappCar. Ondanks dat werkt een deelauto niet voor iedereen, laat Greenwheels weten. “Als iemand bijna elke dag een auto gebruikt en zo’n 40.000 kilometer per jaar rijdt is een deelauto nog niet geschikt voor hem of haar. Zo kost een nieuwe Volkswagen Up!, wanneer je deze 5 jaar rijdt met 40.000 kilometer per jaar totaal 20,7 cent per kilometer (ANWB). Ga je voor het duurste pakket bij de deelauto-aanbieder dan betaal je 25 euro per maand en 24 cent per kilometer. Hier komt ook nog 3 euro per uur aan kosten bij. Rij je dus veel dan is een deelauto niet goedkoper.

3. Beter voor met milieu

Alleen maar elektrisch rijden is ook niet zaligmakend en kent limieten. Een eerdere uitspraak van EV-goeroe Auke Hoekstra in een Autovisie-interview schetst dat treffend: “Al rijden we allemaal elektrisch, dan nog kunnen we het ons niet veroorloven bij ieder huishouden een dikke SUV op de oprit te zetten.”  De CO2-impact van EV’s is steeds vaker onderwerp van gesprek. Zo verklaarde de CEO van Polestar recent nog dat de productie van een Polestar 2 meer CO2-uitstoot veroorzaakte dan een benzine Volvo.

Tel daarbij op dat nog geen vijfde van de elektriciteit ‘groen’ wordt opgewekt en je weet dat elektrisch rijden nog lang niet goed genoeg geregeld is. Maar EV of niet, minder auto’s betekent sowieso minder uitstoot van schadelijke stoffen en dat is een voordeel van de deelauto. Zo wees eerder onderzoek uit dat één Greenwheels auto gemiddeld door 24 mensen wordt gebruikt. Van deze 24 mensen schaffen acht mensen de eigen auto daadwerkelijk af. Van deze 24 mensen besluiten er drie om geen eigen auto meer aan te schaffen.

Ook in een onderzoek van de gemeente Utrecht zien we dit terug: “het aantal auto’s in het huishouden van autodelers is op dit moment lager dan vóórdat begonnen werd met autodelen.” Hoeveel CO2-uitstoot dit uiteindelijk bespaart vertellen beide onderzoeken ons niet. Wel weten ze bij Greenwheels dat mensen die hun deelauto gebruiken, gemiddeld 2.000 kilometer minder rijden per jaar.” Ook CPB en PBL gaven in hun onderzoek aan dat gebruikers van verschillende autodeel apps minder rijden, zo’n 1.600 kilometer. Greenwheels denkt dat dit komt omdat mensen zich heel bewust zijn van de kosten. Ze zien echt per rit wat deelautogebruik kost.

4. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt

Je betaalt alleen voor wanneer je de auto gebruikt en beetje voor de service. Dat is nadelig wanneer je veel rijdt, maar voordelig wanneer je eigen auto het merendeel van te tijd stilstaat. Want je betaalt voor je eigen auto niet alleen de brandstof, maar ook wegenbelasting, verzekering en onderhoud, óók als je stilstaat. Bij een deelauto betaal je per rit en er zijn diverse abonnementen mogelijk. Kies degene die het beste past hij jouw vervoersbehoefte en kijk dan wat het kost. De vaste lasten zijn sowieso veel lager dan bij een eigen auto, want die kunnen oplopen t tot een paar honderd euro per maand.

5. Altijd een parkeerplek

“Deelauto’s worden altijd op een vaste plek opgehaald en teruggebracht”, aldus de woordvoerder  van Greenwheels. Samen met de lokale gemeente hebben zij vaste plekken voor de deelauto’s afgesproken. Zo kun je altijd de deelauto gratis op dezelfde plek parkeren. Of je dus een auto leent in hartje Amsterdam of een buitenwijk, de plek waar je ‘m ophaalt is altijd voor jou gereserveerd.

Toch nog niet echt klaar voor een deelauto, maar wel voor de toekomst. Dit zijn vijf redenen om (geen) elektrische auto te kopen.

Reageer op artikel:
Vijf redenen waarom je (niet) in een deelauto wil rijden
Sluiten