De mooiste race van het jaar gaat dit weekeinde weer van start. We hebben het natuurlijk over de 24 uur van Le Mans. Mocht u nog nooit hebben gekeken, dan is het meer dan ooit tijd om achter de tv en computer te kruipen. Of eigenlijk nog beter, snel richting Frankrijk af te zakken en het ultieme weekeinde voor petrolheads te beleven. We geven u vijf goede redenen.

De competitie is spannender dan ooit

LM4LM4


Jarenlang kwam Le Mans niet verder meer dan twee merken die het tegen elkaar opnamen. Met Audi vanaf de eeuwwisseling als vaste waarde en Peugeot in de rol van tegenstrever die het bijna altijd net niet redde. Een paar jaar lang moest je zeggen dat Audi tegen zichzelf reed want de Bentleys waren in huis competitie en Henri Pescarolo´s sympathieke team ontbeerde de middelen om echt een vuist te maken. Hoe totaal anders is het nu. Met Porsche, Toyota en in mindere mate Nissan zijn er vier volledige fabrieksteams die tot het gaatje gaan om de winst in de wacht te slepen. Afgelopen jaar kwamen de eerste twee bijna tastbaar dicht bij een zege. Daarom zijn de verwachtingen nu hoger gespannen dan ooit. En dan hebben we het nog niet eens over de zwaar bevochten andere klassen zoals de kleinere LM675 prototypes en de goed gevulde GT-divisie waar Aston Martin, Corvette en Ferrari een titanengevecht aangaan.

Le Mans is meer dan een race

LM2LM2


Zelf omschreef de organisatie het een paar jaar terug als historie die onder je ogen wordt geschreven en dat klopt precies. Le Mans is veel meer dan een veld vol autootjes dat een etmaal rondjes draait om te bepalen wie de beste is. Het is een overlevingsstrijd, één van de laatste grote races die in hoofdlijnen nog hetzelfde is als toen het dik negentig jaar geleden allemaal begon. De Mille Miglia, en Targa Florio sneuvelden in de moderne tijd en zijn schimmen van hun oude zelf. Le Mans is springlevend en schrijft elk jaar een nieuw hoofdstuk in zijn rijke historie.

De 24 uur zijn een uniek, Brits feestje in hartje Frankrijk

LM1LM1


Het circuit De la Sarthe mag in Frankrijk liggen, in heel veel zijn de 24 uren vooral een Brits feestje. Met vele tienduizenden Britse bezoekers die in de meest onwaarschijnlijke oude en nieuwe auto's de jaarlijkse oversteek maken. De mix van Frans en Brits zorgt voor een uniek sfeertje. Wanneer je zelf gaat kijken, is alleen al een ronde campings en parkeerplekken goed voor uren autospotplezier. Waar anders zie je een koepeltentje met ernaast een Ferrari F40? Die schouder aan schouder staat met een van kit en polyester matjes aan elkaar hangende kitcar. En krijg je van volstrekte vreemden een biertje in je hand geduwd wanneer je onverwacht moet schuilen voor een bijna onvermijdelijke plensbui.

Ook vanuit huis hoef je niks te missen

LM5LM5


Vergeet de betaal-tv waar F1 zo gek op is. Le Mans kan je helemaal voor niks op de voet volgen. Voor zowel de bezoekers als de thuisblijvers is er het geweldige Britse radiostation Radio Le Mans. Op het circuit te beluisteren via FM 98.3 en thuis op http://radiolemans.0157.org/audioplayer.html Het station is een jaarlijkse reünie van goed gebekte autosportkenners. Luisteren is lachen dankzij de typisch Britse droge humor. Ook de live timing via http://www.24h-lemans.com/live/en/ is erg de moeite waard. RTL7 heeft voor de beelden een livestream www.rtlgp.nl Daar staat ook alles over de uitzendtijden op tv.

Le Mans is voor bezoekers nog echt toegankelijk

LM3LM3


Als het Gallische dorpje uit Asterix en Obelix heeft de organiserende Automobile Club de l'Ouest (ACO) jarenlang tegenstand geboden aan de grijpgrage handen van de FIA en Bernie Ecclestone. Zij wilden Le Mans commercieel beter exploiteren. Lees: meer aan reclames verdienen en de toegangsprijzen verhogen. Maar de Fransen hebben toegankelijkheid hoog in het vaandel en gingen onverstoorbaar hun eigen gang. Daardoor kost een pas voor het hele weekeinde inclusief de trainingen 75 euro. Een schijntje afgezet tegen de prijzen die bij de Formule 1 normaal zijn. Voor dat geld mag je overal op het circuit komen. Alleen voor een aantal tribunes betaal je bij, maar daar wil je eigenlijk toch niet zitten. Le Mans beleef je op de mooiste manier door te wandelen. Binnen honderd meter is je standpunt alweer zo anders dat het spektakel compleet anders is. Tip: neem een opvouwbaar stoeltje mee en plof lekker neer. Bijvoorbeeld aan de binnenkant van Tetre Rouge, op het talud bij het uitkomen van de Porsche-bochten of bij het aanremmen van Arnage. Naar die laatste bocht en richting Indianapolis kan je trouwens gratis shuttlebussen pakken.