Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 13 jun 2020
Leestijd: 4 minuten

Vijf redenen om een Nissan Leaf (niet) tweedehands te kopen

De subsidie op elektrische auto’s is weer een feit. En die geldt ook voor gebruikte exemplaren. In dit artikel geven we je vijf redenen waarom je (níet) een tweedehands Nissan Leaf moet kopen.

Nissan was er vroeg bij in de wereld van elektrische auto’s. In 2010 bracht het al de eerste generatie van de Leaf en daarmee waren de Japanners toentertijd pionier wat betreft elektrisch rijden. De modelnaam staat voor ‘Leading Environmentally Friendly Affordable Family Car’. Een hele mond vol, maar daar zat toen zeker een kern van waarheid in. Deze eerste op schaal geproduceerde elektrische gezinsauto werd in Europa namelijk direct uitgeroepen als ‘Auto van het Jaar’. Inmiddels koop je voor zo’n €8000,- al een tweedehands Nissan Leaf. Wij leggen je uit waarom je dat (niet) moet doen.

Plus: een geruisloze aandrijflijn

Zelfs de beste verbrandingsmotoren kunnen niet tippen aan de trillingvrije en fluisterstille draai-eigenschappen van elektromotoren. Zo ook niet aan de unit in de eerste Leaf, die goed is voor een vermogen van 80 kW (109 pk) en een koppel van 280 Nm. Van een koppelkromme is ook geen sprake: het riante draaimoment is beschikbaar zodra de bestuurder het elektropedaal intrapt. En het fijne is ook nog: zo’n aandrijflijn is heel betrouwbaar. In de praktijk gaat er bitter weinig aan de elektrische hatchback stuk en dus zijn de onderhoudskosten zijn laag.

Nissan Leaf

Plus: de lage kosten

Actuele prijzen voor een tweedehands Nissan Leaf beginnen dus rond de €8000,-, maar daar krijg je vanaf nu dus ook nog eens €2000,- van terug. Dat is natuurlijk al mooi meegenomen. Maar ook daarna blijf je voordelig met een Leaf rijden. Je betaalt immers geen wegenbelasting en tankt geen fossiele brandstoffen. Stroom is goedkoper per kilometer, ook aan de publieke laadpaal. Wil je écht zuinig rijden, laad je tweedehands Nissan Leaf dan op met zonne-energie middels bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van je huis. Leuk detail: de Leaf heeft op de achterspoiler optioneel een eigen zonnepaneel dat energie genereert voor het 12V-boordsysteem.

Nissan Leaf
Zie hier het kleine zonnepaneel op de spoiler van de Leaf.

Plus: een volwassen auto

Zoals we hierboven al schreven, is een elektrische aandrijflijn trillingvrij en heerlijk stil. Dat zorgt voor veel comfort, en zo ook bij de eerste Nissan Leaf. En het mag dan wel een van de eerste elektrische auto’s zijn, vergis je niet: de allereerste Leaf was al een volwassen auto. Zo verschilt het interieur qua materiaalgebruik nauwelijks van een normale middenklasser, en is de geluidsisolatie ook goed. De stoelen zijn comfortabel en in de Leaf is er plek voor vier tot vijf personen. Ook de techniek die niets met elektriciteit te maken heeft is op orde. Zo heeft de Leaf onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke torsie-achteras. De elektrische stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en daardoor heeft de auto een volwassen weggedrag.

Min: de gedateerde vormgeving

Toegegeven: de Nissan Leaf moest er negen jaar geleden wat anders uitzien om afstand te nemen van alle ‘normale’ auto’s van die tijd. En hoewel een auto als de BMW i3, die maar twee jaar later verscheen en dus ook bij de vroege vogels hoort, er nog steeds futuristisch uitziet, is de eerste Leaf wel wat gedateerd. Dat blijkt ook in het interieur, waar de techniek inmiddels flink wat jaren achterloopt. Wel heeft die vormgeving natuurlijk een functie. Nissan spreekt zelf over ‘smart fluidity’, wat staat voor een lage luchtweerstand en zo min mogelijk windgeruis. De lage neus, glooiende daklijn, vlakke bodemplaat en achterbumper zorgen voor een cW-waarde van 0,29. Het faceliftmodel van 2013 heeft een aerodynamisch geoptimaliseerde neus en profiteert van een aantal gewichtsbesparende en actieradiusvergrotende maatregelen. Maar voor de looks hoef je zo’n tweedehands Nissan Leaf echt niet te kopen.

Nissan Leaf

Min: een verouderd accupakket

Accutechnologie ontwikkelt zich de laatste jaren in een rap tempo. En dus is een accupakket uit 2011 simpelweg gedateerd. Dat merk je aan het bereik van een tweedehands Nissan Leaf. De eerste generatie heeft een accu met een capaciteit van 24 kWh, goed voor een bereik van 160 kilometer. Afhankelijk van de buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij en de gebruiksomstandigheden ligt het werkelijke bereik echter ergens tussen de 80 en 120 kilometer. Latere modellen (vanaf 2015) hebben een grotere batterij (30 kWh) met een officiële actieradius van 250 kilometer, maar reken op een werkelijk bereik van 140 tot 200 kilometer. Dat zijn natuurlijk verre van indrukwekkende cijfers vergeleken met de huidige standaarden, maar vergeet ook niet dat het batterijpakket van een tweedehands Nissan Leaf door veroudering geleidelijk aan capaciteit heeft verloren. Rijd je dus veel langere ritten, dan is een gebruikte Leaf simpelweg niet je ideale auto.

Ga je voor een Nissan Leaf, denk dan goed na over welke versie je koopt. Jongere exemplaren met een grotere batterij zijn aanzienlijk duurder, maar als je de auto enkel voor korte ritten gebruikt moet je je afvragen of dat noodzakelijk is.

Nissan Leaf

Aandachtspunten bij aankoop tweedehands Nissan Leaf

  • Het instrumentarium toont met twaalf blokjes hoeveel er van de oorspronkelijke batterijcapaciteit resteert. Je kunt ook het accupakket laten uitlezen via de dealer of met de LeafSpy Pro-app met obd-dongel;
  • Controleer altijd of alle laadkabels aanwezig en onbeschadigd zijn;
  • Het laadpunt of de laadklep in de voorbumper moet soepel openen en sluiten, deze blijft wel eens haken;
  • Koop een tweedehands elektrische auto niet enkel op kilometerstand, want dat zegt niet alles over de conditie van het accupakket en de overige (elektro)techniek.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.