Vijf redenen om (niet) de nieuwe BMW i4 M50 te kopen

Onlangs maakten we kennis met de fonkelnieuwe BMW i4 M50, de eerste elektro-auto die het M-logo draagt. We geven je vijf redenen waarom je die auto (niet) moet kopen.

Plus: vermogen!

iHet mag dan wel niet de allersnelste elektrische sedan van het moment zijn, met een 0-100-tijd van 3,9 seconden is de nieuwe BMW i4 M50 ontzettend snel. De tractie van de 285-sectie achterbanden is enorm, waardoor-ie eigenlijk nog sneller aanvoelt. Simpelweg misselijkmakend, maar niét sneller dan de M4 xDrive Competition. Die doet er maar 3,5 seconden over.

Plus: heel comfortabel

BMW heeft van de i4 M50 geen keiharde sportsedan gemaakt. Je kunt ‘m beter zien als een heel goede GT met een sportief karakter. Door de standaard variabele dempers en luchtvering is-ie daarom niet knalhard, zelfs niet met de grote 20-inch lichtmetalen wielen. Tel daar de krankzinnige stilte aan boord bij op, en de i4 is een heel goede reisauto. Niet voor de mensen op de tweede zitrij: daar zit je niet lekker door de ietwat hoge bodem en laaggeplaatste bank.

Min: geen verbluffende elektrotechniek

BMW gebruikt voor de i4 de vijfde generatie elektrotechniek, en die blinkt niet uit in absolute prestaties. Het laadvermogen van de i4 M50 bedraagt maximaal 205 kW, om van 0 naar 80 procent te laden ben je altijd een halfuur bezig. Prima voor hedendaagse standaarden, maar zeker niet grensverleggend zoals in bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6.

Plus: echte stuurmansauto

De elektrische auto kan heel erg leuk zijn, zo lieten Tesla en Porsche al zien. Eenvoudig is het niet, maar de elektrische auto betekent zeker niet het einde van de liefhebbersauto. En dat bevestigt BMW met deze i4 M50 opnieuw. Hij is niet alleen snel, maar heeft ook een prachtig uitgebalanceerd onderstel. Tel daar de goede respons van het stroompedaal en de consistente en fantastische remmen bij op, en je hebt een échte BMW die met recht het M-logo mag dragen. Zie het echter niet als de elektrische versie van een M4; dit is en blijft een auto voor op de openbare weg.

BMW i4 is helemaal hier: zo doet-ie het tegenover een Tesla Model 3

Min: heel duur

De vanafprijs van ongeveer 75.000 euro klinkt wellicht aantrekkelijk, maar dan rijd je in een i4 M50 zonder opties. En wie BMW kent, weet dat het optiespel heel prijzig kan zijn. Wil je een rijk uitgeruste auto, dan kijk je al snel tegen een prijskaartje van ruim 90.000 euro aan.