Volvo's geeft gas om verkoopdoelstellingen te kunnen halen. Met deze vijf feiten praten we je bij over de toekomstplannen.

Volvo xc90


"Van ieder nieuw model komt een plug-in hybride, dus ook van de V40"

 

  1. Volvo brengt in vier jaar tijd in totaal veertien nieuwe modellen uit. Volvo hanteert daarbij de huidige modellenstrategie en houdt dus vast aan een 40-, 60- en 90-lijn. Dat betekent dat we kunnen rekenen op een sedan-, een wagon- en een SUV-programma. "Modelmogelijkheden buiten dat stramien zijn we aan het onderzoeken, maar zitten momenteel nog niet in de planning. Dat is nu echt geen prioriteit", zegt marketingbaas Alain Visser.
  2. Alle nieuwe modellen worden wereldspelers. Dat betekent dat ze wereldwijd in de showrooms verschijnen. Als eerste volgen de nieuwe S90 en V90, opvolgers van de S80 en V70. Visser: "De S90 is een bijzonder belangrijk product voor China en in de Verenigde Staten maar minder voor de Europese markt, waar het premium sedansegment merkbaar aan het krimpen is."
  3. De regel dat nieuwe modellen wereldspelers moeten zijn, betekent dat ook de volgende generatie V40 een carrière krijgt in de Verenigde Staten. Het huidige model wordt daar nog niet geleverd. Ook China kan rekenen op de komst van de V40.
  4. Volvo zal geen modellen ontwikkelen voor één markt. "Dat kunnen we als kleine speler niet veroorloven", zegt Visser. Volvo zal wel producten zoveel mogelijk lokaliseren door het uitrustingsniveau of de aankleding te wijzigen. Er komen ook L-modellen met een verlengde wielbasis, maar in de ogen van Volvo zijn dat geen aparte modellen.
  5. Van ieder nieuw model komt een plug-in hybride, dus ook van de V40. "In de komende drie tot vier jaar brengen we twee hybrides per jaar op de markt", stelt Visser. Volvo combineert alleen een benzinemotor met een elektromotor, omdat de wereldwijde markt vooral op benzinehybrides toegespitst is en daar speelt Volvo graag op in.