Volvo stuurt de zescilinder officieel met pensioen. Ook de S60 en V60 Polestar moeten eraan geloven en krijgen een 2,0 liter viercilinder. Overigens wel met meer vermogen dan de zescilinder...

Volvo S60 en V60 Polestar - Autovisie.nl -15Volvo S60 en V60 Polestar - Autovisie.nl -15


367 pk

Waar de vorige zescilinder turbomotor het schopte tot 350 pk, perst de nieuwe 2,0 liter viercilinder er 367 stuks uit. Tegelijkertijd is de nieuwe motor lichter dan de vorige. In totaal worden de S60 en V60 Polestar twintig kilogram lichter. De extra pk's en het mindere gewicht hebben een positieve invloed op de sprint naar honderd kilometer per uur, want waar de S60 er 4,9 tellen voor nodig had en de V60 een ronde vijf seconden, doen ze het nu allebei in 4,7 seconden, ook dankzij de nieuwe achttraps automaat.

Volvo S60 en V60 Polestar - Autovisie.nl -11Volvo S60 en V60 Polestar - Autovisie.nl -11


Gewichtsverdeling

Polestar heeft ook werk gemaakt van de gewichtsverdeling van de S60 en V60. De lichtere motor zorgt dat er minder gewicht in de neus zit, wat weer positief moet zijn voor de rij-eigenschappen. De viercilinder zorgt ook voor een (fors) lager verbruik. De zescilinder had gemiddeld minimaal 10,1 liter per 100 kilometer nodig. De viercilinder neemt genoegen met 7.8 liter per 100 kilometer. Dat scheelt ook in de CO2-uitstoot. Niet langer stoten de Polestars ruim 231 gram per kilometer uit, dat is afgenomen tot een veel betere 179 gram CO2 per kilometer, wat weer een gunstige invloed heeft op de BPM.