BMW’s nieuwe 3.0 zescilinder dieselmotor, zoals die nu in de BMW 750d wordt gepresenteerd, is niet alleen de sterkste zelfontbrander voor een BMW, het is tevens de enige oliegestookte krachtbron met vier turbo’s.

BMW 750dBMW 750d


Twee kleine turbo’s en twee grote luchtversnellers. Onder normale omstandigheden draaien de twee kleintjes en een van de grote permanent. Vanaf 2.500 tpm komt daar de grote, vierde turbo bij. In de 7 Serie produceert de motor een maximum vermogen van 400 pk en genereert een koppel van 760 Nm. Al bij 1.000 omwentelingen per minuut komt de oliegestookte zescilinder tot een krachtuitspatting van liefst 450 Nm. Van 2.000 tot 3.000 tpm levert de krachtbron zijn maximum trekkracht van 760 Nm.

Juli

De nieuwe motor brengt de BMW 750d in 4,6 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Belangrijker, BMW geeft een officieel NEDC-verbruik van 5,9 l/100 km op. Het blok met common rail-techniek, directe inspuiting en turbo’s met variabele turbinegeometrie komt vanaf juli in de 750d te hangen. BMW levert de motorisering alleen met vierwielaandrijving.

BMW 750dBMW 750d