Victor Muller is terug. Op 1 maart houdt hij op de Autosalon van Genève een persconferentie over de toekomst van Spyker. Wij denken even terug aan drie auto’s die Muller ons beloofde, maar die er nooit kwamen.

Spyker D12 Peking to Paris

1. Spyker D8/D12 Peking to Paris

Als hij meteen na onthulling op de markt was gekomen, was hij zijn tijd bijna tien jaar vooruit geweest. Pas dit jaar komt namelijk de eerste hyper-SUV op de markt, de Bentley Bentayga. De D12 Peking to Paris stond op de autosalon van Genève in 2006 en Muller vertelde dat we een dergelijke auto pas in de verre toekomst konden verwachten. Deuren die in tegengestelde richting openen, vierwielaandrijving, een W12 geleend van Audi, het klonk allemaal eigenlijk ook te mooi om waar te zijn. Twee jaar later stond Müller weer in Genève, dit keer met de D8 Peking to Paris. De wijzigingen waren minimaal, alleen was er nu een - wederom afkomstig van Audi - achtcilinder in geplaatst en veranderde de naam naar D8 Peking to Paris.

spyker_b6_venator_concept_9


Spyker B6 Venator Concept

2. Spyker B6 Venator

Hij moest het op gaan nemen tegen auto’s als de Porsche 911, Maserati GranTurismo, Aston Martin V8 Vantage en de Jaguar F-Type. De plannen van Muller in 2013 waren ambitieus. De B6 Venator is gebaseerd op de Lotus Evora, maar dan met een andere carrosserie en interieur. De motor is geleend van de Evora S: een 3,5 liter V6 met 375 pk. Eerst zou hij in 2014 op de markt komen en toen in 2015, maar tot op heden blijft het bij één enkele auto van de coupé. Er werd ook één Venator Spyder Concept gebouwd.

Saab 9-3 Concept / Foto: Jason Castriota Design

3. Saab 9-3

Ten tijde van de eerste presentaties van de PhoeniX Concept Car ging het al heel erg slecht met Saab. De Phoenix was een hybride met benzine-aandrijving op de voorwielen en elektrische aandrijving op de achterwielen, verpakt in een zeer aerodynamische carrosserie met twee vleugeldeuren. Een voorbode voor de nieuwe 9-3 was het echter niet, maar de PhoeniX gaf wel een designrichting aan.

De Saab 9-3 was net als de PhoeniX getekend door de Amerikaanse designer Jason Castriota. In tegenstelling tot de PhoeniX moest het juist een echte Saab worden, die ook meteen duidelijk herkenbaar zou worden als Saab. De beursvloer haalde hij nooit, maar tot het moment dat Muller de failissementspapieren tekende, was het team aan het werk. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

 

 

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!