Kia EV6 komt een dorp verder dan de Hyundai Ioniq 5
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fioniqev6.jpg)
De Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 zijn misschien wel dé elektrische auto’s van 2021. Ze maken onderhuids grotendeels gebruik van dezelfde techniek, maar zijn op detailniveau anders. Wat zijn de verschillen tussen de twee Koreanen?
Kia en Hyundai gooien hoge ogen met de EV6 en Ioniq 5. Dat begint op exterieurniveau, want de twee fabrikanten zijn erin geslaagd twee zeer aantrekkelijke maar ook eigenzinnige auto’s te ontwerpen. Bovendien is de onderhuidse techniek met recht premium te noemen, door onder andere een 800 volt-systeem en dus een geavanceerde aandrijflijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fkia_ev6_26.jpeg)
Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs
Verschillen tussen Ioniq 5 en EV6
Zoals je waarschijnlijk weet, zijn de twee onderhuids vrijwel identiek aan elkaar. Maar er zijn ook kleine verschillen, waardoor er ook verschillen op het gebied van prestaties ontstaan. Dat begint bij de batterij. Hyundai kiest voor exemplaren met een capaciteit van 58 of 73 kWh, terwijl de EV6 is te bestellen met datzelfde 58 of een groter 77,3 kWh exemplaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fkiaev6zetnieuwemaatstaveninelektrischrijden4.jpg)
De 58 kWh-variant van de Ioniq 5 met achterwielaandrijving komt daardoor 384 kilometer ver op een lading stroom, terwijl Kia spreekt over een actieradius van maximaal 400 kilometer. Grotere verschillen zien we in de versies met de grote batterij. De vierwielaangedreven Ioniq 5 met het grootste batterijpakket komt 460 kilometer ver op een lading stroom. De achterwielaangedreven Ioniq 5 met 73 kWh-accu heeft een elektrisch bereik van 481 kilometer.
Bereik Kia EV6
Daar gaat de Kia EV6 overeen. Het grotere batterijpakket maakt in de vierwielaangedreven versie namelijk een bereik van 506 kilometer mogelijk. De versie met louter achterwielaandrijving heeft zelfs een WLTP-bereik van 528 kilometer. Bovendien is de EV6 zuiniger op papier. De achterwielaangedreven versie met de grootste batterij verbruikt 16,5 kWh per 100 kilometer. De Ioniq 5 heeft in dezelfde configuratie een verbruik van 16,8 kWh per 100 kilometer. Ook in 4WD-modus blijft de Kia de Hyundai voor: 17,2 kWh tegenover 17,7 kWh per 100 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fhyundai_ioniq_5_86.jpeg)
Op het gebied van snelladen laten de twee wel identieke prestaties zien. Niet gek, want het 800 volt-systeem is in beide auto’s identiek. Het laadvermogen bedraagt daarbij maximaal 239 kW, waardoor het 18 minuten duurt om van 10 naar 80 procent te laden. Dat geldt voor zowel de Ioniq 5 als EV6.
Prijs Hyundai Ioniq 5
Dan is er uiteraard nog een verschil in prijs. Opvallend is dat de basisversie van de Kia EV6 duurder is dan de instapvariant van de Hyundai Ioniq 5, maar dat vertelt bij lange na niet het hele verhaal. Via deze link leggen we je stap voor stap uit hoe het prijsverschil tot stand komt, en welke auto meer voor z’n geld biedt.
Hyundai Ioniq 5 goedkoper dan Kia EV6? Het prijsverschil uitgelegd
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen