Vernieuwde Volkswagen Polo wil eigenlijk een Golf zijn
Waar Skoda zich opmaakt voor een compleet nieuwe Fabia, geeft Volkswagen de Polo een facelift. Die lijkt nu meer dan ooit op een kleine Golf.
Normaliter kiezen fabrikanten, waaronder Volkswagen, voor een milde opfrisbeurt in het geval van een facelift. Dat is bij de huidige Polo, die sinds 2017 op het toneel staat, niet het geval. De autobouwer uit Wolfsburg heeft het model voor de obligate facelift optisch flink aangepakt. Met name door nieuwe lichtunits lijkt de populaire B-segmenter meer dan ooit op z’n grotere broer.
Led-strip
Dat begint op het front, dat zich kenmerkt door een hertekende bumperpartij én dus die lichtunits. Ze zijn platter en hebben een nieuwe led-signatuur. Wie voor de matrix koplampen kiest (standaard op de Style- en GTI-versie) krijgt eveneens een led-strip die over de gehele breedte van de auto loopt. Dat kennen we van meerdere vernieuwde Volkswagens, waaronder modellen uit de elektrische ID.-lijn.
Op de achterzijde vinden we de grootste gelijkenis met de Golf. De achterlichtunits hebben namelijk een vergelijkbare vorm als die op de c-segment hatchback. Het is voor het eerst dat een deel van de lichtunits doorlopen in de achterklep van de Polo. Met als resultaat dus dat de achterzijde van het model sterk lijkt op die van de Golf. Op de achterklep prijkt uiteraard het nieuwe VW-logo, met centraal daaronder nu de type-aanduiding van het model.
Digitaal
Ook het binnenwerk van de Polo is door Volkswagen vernieuwd. Uiteraard is er een nieuw multimediasysteem, dat Volkswagen standaard middels een scherm van 6,5-inch laat bedienenen. Een 8,0-inch (Discover Media) of 9,2-inch (Discover Pro) scherm behoort tot de optielijst. Elke Polo wordt standaard geleverd met een digitaal instrumentarium dat 8,0-inch meet. Ook heeft elke Polo vanaf nu ook het multifunctionele stuurwiel van Volkswagen, dat we eveneens kennen van alle recente modellen. Op het gebied van veiligheid levert Volkswagen nu ook IQ. Drive Travel Assist op de Polo. Een adaptieve cruise control en rijstrookassistent zorgen er dan voor dat de auto deels autonoom kan rijden, tot een snelheid van 210 km/h.
Wie meer uit de Polo wil halen, kan op de optielijst ook een panoramisch schuif-/kanteldak, een Beats-geluidssysteem, sleutelloze toegang, een trekhaak en een sportonderstel bestellen. Volkswagen levert ook vier nieuwe lakkleuren.
Prijs vernieuwde Polo
Volkswagen levert de vernieuwde Polo net als voorheen met drie driecilinders, goed voor 80, 95 of 110 pk. Een handgeschakelde zesbak is standaard, al is de 110 pk-versie er ook met zeventraps DSG-automaat. Een sterkere GTI-versie wordt later ook aangekondigd. Dieselen zit er niet meer in, al was de Polo al een tijd niet meer leverbaar als zelfontbrander. De vernieuwde Polo wordt in september op de markt verwacht. Prijzen maakt Volkswagen in aanloop naar de marktintroductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Maybach van Huawei: dit is de Maextro S800
-
Duurtest Microlino 45 km/h: per ongeluk op de autoweg
-
Polestar geheimzinnig over uitstellen 6, maar de reden laat zich raden
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Opel Grandland in Nederland
-
Dit is hoe extreem oud de gemiddelde Nederlandse auto is
-
Accu-gigant CATL gaat samenwerken met nóg een Europese autofabrikant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet