Vernieuwde Volkswagen Polo wil eigenlijk een Golf zijn
Waar Skoda zich opmaakt voor een compleet nieuwe Fabia, geeft Volkswagen de Polo een facelift. Die lijkt nu meer dan ooit op een kleine Golf.
Normaliter kiezen fabrikanten, waaronder Volkswagen, voor een milde opfrisbeurt in het geval van een facelift. Dat is bij de huidige Polo, die sinds 2017 op het toneel staat, niet het geval. De autobouwer uit Wolfsburg heeft het model voor de obligate facelift optisch flink aangepakt. Met name door nieuwe lichtunits lijkt de populaire B-segmenter meer dan ooit op z’n grotere broer.
Led-strip
Dat begint op het front, dat zich kenmerkt door een hertekende bumperpartij én dus die lichtunits. Ze zijn platter en hebben een nieuwe led-signatuur. Wie voor de matrix koplampen kiest (standaard op de Style- en GTI-versie) krijgt eveneens een led-strip die over de gehele breedte van de auto loopt. Dat kennen we van meerdere vernieuwde Volkswagens, waaronder modellen uit de elektrische ID.-lijn.
Op de achterzijde vinden we de grootste gelijkenis met de Golf. De achterlichtunits hebben namelijk een vergelijkbare vorm als die op de c-segment hatchback. Het is voor het eerst dat een deel van de lichtunits doorlopen in de achterklep van de Polo. Met als resultaat dus dat de achterzijde van het model sterk lijkt op die van de Golf. Op de achterklep prijkt uiteraard het nieuwe VW-logo, met centraal daaronder nu de type-aanduiding van het model.
Digitaal
Ook het binnenwerk van de Polo is door Volkswagen vernieuwd. Uiteraard is er een nieuw multimediasysteem, dat Volkswagen standaard middels een scherm van 6,5-inch laat bedienenen. Een 8,0-inch (Discover Media) of 9,2-inch (Discover Pro) scherm behoort tot de optielijst. Elke Polo wordt standaard geleverd met een digitaal instrumentarium dat 8,0-inch meet. Ook heeft elke Polo vanaf nu ook het multifunctionele stuurwiel van Volkswagen, dat we eveneens kennen van alle recente modellen. Op het gebied van veiligheid levert Volkswagen nu ook IQ. Drive Travel Assist op de Polo. Een adaptieve cruise control en rijstrookassistent zorgen er dan voor dat de auto deels autonoom kan rijden, tot een snelheid van 210 km/h.
Wie meer uit de Polo wil halen, kan op de optielijst ook een panoramisch schuif-/kanteldak, een Beats-geluidssysteem, sleutelloze toegang, een trekhaak en een sportonderstel bestellen. Volkswagen levert ook vier nieuwe lakkleuren.
Prijs vernieuwde Polo
Volkswagen levert de vernieuwde Polo net als voorheen met drie driecilinders, goed voor 80, 95 of 110 pk. Een handgeschakelde zesbak is standaard, al is de 110 pk-versie er ook met zeventraps DSG-automaat. Een sterkere GTI-versie wordt later ook aangekondigd. Dieselen zit er niet meer in, al was de Polo al een tijd niet meer leverbaar als zelfontbrander. De vernieuwde Polo wordt in september op de markt verwacht. Prijzen maakt Volkswagen in aanloop naar de marktintroductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’