Vernieuwde Ford Focus is gemene groene

Na de Fiesta voorziet Ford nu de Focus van een facelift. Daarmee wordt de c-segmenter een gemene groene.

Het zijn de woorden van Ford zelf, want het levert de vernieuwde Focus ST nu met een nieuwe exterieurkleur. Die draagt de naam Mean Green. Gelukkig is dat bij lange na niet het enige nieuws voor de populaire hatchback.

Logo op de grille

Ford voorziet de Focus in elk geval van een opgefrist design, zoals gewend bij een facelift. Dat komt op het front tot uiting in een nieuwe motorkap en grille. Het logo is nu niet op de neus, maar midden in de grille geplaatst. Uiteraard hertekende het ook de lichtunits, die nu slanker zijn en bovendien een nieuwe led-signatuur hebben. Minder groot nieuws op de achterzijde, maar ook daar hertekende Ford de lichtunits. Bovendien hebben de achterlichten van de Focus nu donkere behuizing.

Ford presenteert gefacelifte Fiesta als hybride en krachtigere ST

Veel groter nieuws zien we in het interieur. De Focus heeft immers een veel groter scherm. Het meet 13,2-inch en bevat Fords nieuwe Sync 4-systeem. Volgens Ford leert het nieuwe systeem het gedrag van de bestuurder, om op die manier zelf suggesties te geven of betere zoekresultaten te genereren. Het navigatiesysteem maakt nog niet gebruik van Google Maps (Ford en Google hebben daar dit jaar een samenwerking voor getekend), maar van TomTom.

Minder fysieke knoppen

Direct een kritiekpuntje op het nieuwe binnenwerk van de Focus: de bediening van de klimaatcontrole is verhuisd naar het infotainmentscherm. Interessant voor Ford omdat op die manier het aantal fysieke knoppen gereduceerd is, minder handig voor de klant.

Ford geeft de vernieuwde Focus een aantal nieuwe motoren mee. Instappen kan met een 1,0-liter driecilinder met 100 of 125 pk, zónder hulp van elektrificatie en met een handgeschakelde zesbak. Interessanter zijn de milde hybrides op basis van die driecilinder, die 125 of 155 pk leveren. Die zorgen, in combinatie met een optionele zeventraps Powershift-automaat, voor een lager verbruik. Bovendien werkt de start-stop-functie onder de 12 km/h, ook om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te drukken.

Focus als diesel

Wie wil dieselen, kan dat met een 1,5-liter EcoBlue met 120 pk of een 2,0-liter EcoBlue-motor met 150 pk. In het eerste geval is een handgeschakelde zesbak standaard, de zeventraps automaat een optie. De sterkere zelfontbrander heeft standaard de automaat.

De Ford Focus ST Edition had eigenlijk een hardcore RS willen zijn

Aan de motor van de vernieuwde Focus ST doet Ford niets. Dat is dus nog altijd de bekende 2,3-liter viercilinder, goed voor 280 pk en 420 Nm. Een handbak is daarbij nog altijd standaard. Wel punt Ford de ST op andere vlakken bij. Hij heeft een nieuwe grille en nieuwe 18- of 19-inch wielen. Opvallend: de Focus ST neemt afscheid van de Recaro-stoelen. Ford geeft aan dat de ST nieuw sportmeubilair krijgt, vervaardigd door de eigen Performance-afdeling.

Rijhulpsystemen

Als laatste geeft Ford de Focus ook een hele waslijst aan nieuwe rijhulpsystemen mee. Zo heeft de nieuwe Focus standaard led-koplampen die zijn voorzien van een grootlichtassistent. Verder is de Focus nu leverbaar met een dodehoekassistent, die de bestuurder niet alleen waarschuwt, maar ook zelf kan tegensturen om een aanrijding te voorkomen. Dat systeem werkt ook in combinatie met een aanhanger of trailer. Daarnaast breidt Ford de autonome rijassistentie van de Focus uit.

Ford start met de levering van de vernieuwde Focus in het eerste kwartaal van 2022. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie.