Hij lijkt het eeuwige leven te hebben, maar Jeep verjongt en ververst de Wrangler toch wel op zijn tijd. Het huidige model draait ‘pas’ sinds 2006 mee en wordt nu vervangen.

Jeep WranglerJeep Wrangler


Natuurlijk heeft de designafdeling van Jeep geen radicaal andere offroader neergezet. De ontwerpers zijn trouw gebleven aan het oerconcept , dat al decennialang wordt gerestyled en verbeterd. De hoekige koets met optisch losse spatborden, de ronde lichtunits en de grote grille met zeven sleuven zijn uiteraard behouden gebleven. De nieuwe generatie beschikt ook weer over een ladderchassis, dat de Amerikanen ook voor de toekomstige pick-up variant gaan gebruiken. De body is deels van aluminium vervaardigd.

Jeep WranglerJeep Wrangler


Mild hybride

Onderhuids breekt Jeep wel met het verleden. Voor het eerst krijgt de offroader een aandrijflijn dat ondersteund wordt met elektrokracht. De zogenaamde mild hybrid levert een maximum vermogen van 265 pk. De verbrandingsmotor is een fonkelnieuwe 2,0 liter viercilinder met turbo. Door de elektrotechniek levert de aandrijflijn niet alleen een fors vermogen, het moet hem ook schoner en zuiniger maken. Op de motorisering past Jeep onder andere een stop/startsysteem toe, alsmede een ‘coasting’-functie waarbij de viercilinder wordt losgekoppeld van de aandrijfas zodat de auto op eigen kracht blijft rollen en dus brandstof bespaart. Jeep zal de Wrangler tevens gaan aanbieden met een 3.6 V6-benzinemotor en een 3.0-dieselmotor. De offroader komt er als twee- en als vierwielaandrijver.

LEES OOK: JEEP WRANGLER LAAT ZICH ZIEN IN HANDLEIDING

De Wrangler staat ook weer een Nederlandse carrière te wachten. De auto komt volgend jaar in de showroom te staan.