Verjaardagspakket: Koenigsegg CC850
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2Fac80a1f0b4c3bbf2_800x800ar.jpg)
Autobouwer Christian von Koenigsegg is jarig en trakteert zichzelf op een nieuwe sportwagen. Hij bouwt er vijftig en biedt die allemaal aan zijn klanten aan. De sportwagen is inmiddels uitverkocht, want trouwe klanten willen heel graag meelopen in de polonaise ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de opvallende techneut.
Koenigsegg CC850, zo heet het verjaardagscadeau uit Zweden. De belangrijkste klanten kregen de sportcoupé al meer dan een jaar geleden te zien en nu deelt de autofabrikant het model met de rest van de wereld. Koenigsegg presenteert de sportwagen tijdens de Monterey Car Week in Monterey Californië. Het is een van de 50 auto’s die de fabriek verlaat.
Vijftig stuks vanwege de vijftigste verjaardag van de heer Koenigsegg. Vijftig zit niet alleen in de oplage, ook in de naamgeving van de auto. Er staat weliswaar CC850, de naam is een samenstelling van CC8 en 50. CC8 staat voor de eerste sportwagen van de Zweedse autobouwer, die alweer twee decennia geleden het levenslicht zag. Het is dit jaar dus niet alleen het jubileum van Christian zelf (50 jaar), zijn sportwagen CC8S zag twintig jaar geleden het levenslicht. Voor het ontwerp grijpt de Zweed ook terug naar het oermodel van de nog jonge autofabrikant.
Aangepast interieur
De CC850 is geen reproductie van de CC8S. Hij is een stuk langer, breder en hoger dan het eerste Koenigsegg-model. Het ontwerp daarentegen staat dicht bij het oorspronkelijke model. De achterzijde is wel aan de moderne tijd aangepast, zoals de diffusor, bumper en lichtunits. Ook de lichtunits aan de voorzijde zijn van moderne lijnen en bovenal technologie voorzien.
De deuren laten zich net als de portieren op de CC8S openen, dus ze komen naar buiten en kantelen naar boven. De CC850 beschikt over een eigen interieur, in lijn met de huidige modellen en klantenwensen. Leder en carbon fibre voeren de boventoon met elektronische zaken als een 360 graden-camera, climate control, Apple CarPlay en draadloos smartphone-laden.
Dubbelgeblazen
Voor de aandrijving zorgt de bekende V8-motor van het Zweedse merk. De dubbelgeblazen 5,0 liter benzinemotor perst er bijna 1200 pk uit. Met E85-benzine in de tank levert het blok 200 pk méér! Genoeg om de bestuurder in de 1.385 kg duizelingwekkende prestaties te bieden. Aan de krachtbron koppelt Koenigsegg een speciale transmissie, ‘Engage Shift System’ (ESS) genaamd.
De transmissie met meerdere overbrengingsverhoudingen kan als handbak en als automaat worden gereden. In manuele stand heeft de ESS zes versnellingen en een koppelingspedaal. In de automaatmodus zijn negen overbrengingsverhoudingen beschikbaar en wisselt de transmissie zelf van verzet.
Wanneer de levering van de CCS850 van start gaat, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de nieuwe iPhone handig is voor Tesla-eigenaren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto
-
Deze goedkope elektrische sportwagen koop je voor het geld van een Golf
-
Mercedes-AMG verliest langzaam zijn cilinders: de nieuwe GLC Coupé 43 en 63
-
Dit is de duurste elektrische occasion van Nederland
-
De toekomstige Nissan Micra als hot hatch!
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets