Driewerf hoera, Bentley Motors viert vandaag zijn 100e verjaardag. En gefeest wordt er in het Engelse Crewe waar honderden gasten momenteel op het fabrieksterrein het glas heffen. Met welk cadeau de klanten, Bentley-dealers en het personeel ook komen, niets zal zo oogverblindend zijn als het presentje dat Bentley zichzelf gaf: de Bentley EXP 100 GT

Bentley EXP 10 GT


De verrassing heet EXP 100 GT. En wie de Engelse autobouwer kent, weet dat EXP staat voor experimenteel en 100 voor Bentley's geboortedag. Voor de EXP-modellen zijn nooit directe productieplannen en daar brengt de Bentley EXP 100 GT geen verandering in. Aan het conceptmodel is langer gewerkt dan aan een reguliere concept car van het merk, zo laat de John Paul Gregory in gesprek met Autovisie weten. Want de 100e verjaardag is uniek en daar hoort iets bijzonders bij.

Nabije toekomst

De betrokkenheid van de verschillende afdelingen was ook groter dan gebruikelijk. Met de EXP 100 GT biedt Bentley niet alleen een kijkje in de nabije toekomst, de jubilaris geeft dit keer ook zijn visie op het autorijden in de toekomst. Dat zal elektrisch zijn en wanneer de bestuurder dat wenst, ook volledig autonoom. De EXP GT is de Bentley uit het jaar 2035, zo stelt de fabrikant. Waarom specifiek 2035? Het is een jaar waarin alle technieken daadwerkelijk productierijp zijn. Zoals hij er nu bijstaat kán hij om tal van redenen nooit in productie. Ten minste, niet op korte termijn.

Hij voldoet niet aan de geldende overheidseisen voor homologatie op de openbare weg. Het is een droom en veel systemen zijn nog niet beschikbaar. Omdat de EXP 100 GT een auto voor de toekomst is, heeft de fabrikant alle namen van de betrokkenen in de auto verwerkt, waarmee de Bentley EXP 100 GT een tijdcapsule is. Zodat wanneer over een jaar of 16 wordt teruggekeken naar het studiemodel en zijn technieken, er gezien kan worden wiens droom het was.

Bentley EXP 10 GT


Blower en R-Type

Bentley geeft niet op hoeveel personen aan de EXP 100 GT hebben gewerkt. Het zijn er veel, want verschillende externe bedrijven mochten hun steentje bijdragen. Het eindresultaat is een dynamisch gelijnde limousine van liefst 5,80 meter lang en 2,40 meter breed met enorme vleugeldeuren die wanneer geopend zijn tot drie meter de lucht insteken. Hoewel futuristisch gelijnd, staat er absoluut een creatie van Bentley. De ronde lichtunits en grille-structuur zijn kenmerkend en verwijzen naar de hedendaagse Continental GT en de aloude Bentley Blower. De achterste daklijn oogt hetzelfde als die van de Mulsanne en de heupen zijn in lijn met de klassieke R-Type Continental.

Bentley EXP 10 GT


Koper en aluminium

In het interieur zijn er precies nul overeenkomsten, want daar gooit Bentley het roer volledig om. De aluminium met carbon fiber limousine is volgens exterieurontwerper Gregory van binnen naar buiten ontworpen. Autonoom rijden is één van de punten waar ook Bentley naar kijkt. Het merk kiest voor dezelfde benadering als zijn bestaande modellen. Wil je zelf rijden, dan moet je daar plezier uit halen. Wil je gereden worden, dan schakel je een chauffeur in en neem je relaxt plaats in het interieur.

Het leefcompartiment is volgens de filosofie van de Engelse autobouwer aangekleed, dus met speciale materialen als koper en aluminium. Ook is het voorzien van systemen als een Bentley Personal Assistent, die je opdrachten kunt geven. In het interieur staan slechts drie zitplaatsen, die trapsgewijs zijn gepositioneerd. Dat het studiemodel grote portieren heeft, is niet alleen om de instap te vergemakkelijken, maar om het publiek tijdens de feestdag een betere kijk in het interieur te bieden.

Bentley EXP 10 GT


Brandstofcel

Met autonoom rijden is de boodschap voor Bentley’s volgende ‘century’ nog niet verteld, want het merk zal de komende jaren nieuwe aandrijflijnen presenteren. Met de Bentayga biedt de fabrikant zijn eerste Hybrid. Over vier jaar zal van elke productlijn een plug-in hybride-versie bestaan. Uiterlijk twee jaar later dient er een volledig elektrische Bentley in de showroom te staan. Voor de langere termijn werkt Bentley aan de brandstofcel, oftewel waterstof.

Bentley EXP 10 GT


Actieradius van 700 km

Wat voor model de elektro-auto wordt, wil niemand van Bentley nog verklappen. Het studiemodel is daar duidelijk over, al heeft de concept car geen echte volwaardige aandrijflijn. Op papier is de Bentley EXP 100 GT gebouwd op een elektro-platform. Hij is voorzien van vier elektromotoren en een groot accupakket. Specificaties ontbreken. Hij zou 700 km kunnen halen op een volle acculading. Volgens Bentley duurt het nog even voordat de auto komt, omdat de huidige batterijen nog niet toereikend zijn voor dergelijke afstanden. “De batterijen moeten zich blijven door ontwikkelen. Zodoende duurt het nog even voordat de elektrische Bentley er is”, stelt een van de betrokkenen.

Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT
Bentley EXP 10 GT

 

Zelfstandig rijden toekomstmuziek

Voor de onthulling van de EXP 100 GT had Bentley zijn Experience Center naast de fabriek ingericht als showpodium. Centraal in de showroom had Bentley een display laten neerleggen met erachter grote schermen. Het was voor het eerst dat de Engelse autobouwer op een dergelijke manier een complete show van de onthulling maakte. Bentley’s ceo Adrian Hallmark kondigde de auto tijdens een preview aan een select groepje aan.

Tijdens zijn speech zou de Bentley EXP 100 GT zogenaamd autonoom het podium oprijden, maar op het moment suprême, toen de beeldschermen reeds waren geopend en de lichtunits de showroom inkeken, bleef het studiemodel staan. Er kwam geen beweging in de ‘zelfstandig’ rijdende EXP 100 GT. De paniek was groot. Maar de ‘show must go on’ en zo kwam na een korte pauze designbaas Stefan Sielaff de bühne op. Hij moest improviseren, want voor zijn speech wilde de Duitser de auto tonen. Sielaff was zo druk bezig om de autocue te lezen, dat hij niet doorhad dat de EXP 100 GT uiteindelijk toch het podium op was gekomen. Het merk toonde onbewust aan dat autonoom rijden voor Bentley inderdaad toekomstvisie is.