Pablo Escobar stond natuurlijk bekend als een genadeloze drugsbaron. Maar wist je dat de Colombiaan daarnaast ook een fanatiek autocoureur was?

Pablo Escobar als autocoureurPablo Escobar als autocoureur


Escobar begon zijn racecarrière achter het stuur van een Renault 4, die in zijn thuisland tot de meeste geliefde modellen behoorde. Ook Escobar was er dol op - zijn eerste arrestatie in 1974 schijnt zelfs achter het stuur van een 'Viertje' te zijn geweest.

Renault

De krant El Tiempo beschrijft hoe de 'zakenman' (zoals hij zichzelf graag noemde) in mei 1979 deelnam aan een race in de Copa Renault, op het Autodromo Ricardo Mejia in Bogota. En niet onverdienstelijk, want Escobar eindigde bij de beginners in twee manches als derde en tweede. De vraag is echter of dat meer door de auto of de man achter het stuur kwam.

Pablo Escobar als autocoureurPablo Escobar als autocoureur


Escobar kwam in elk geval goed voorbereid opdagen: met vier auto's, waarvan twee voor hemzelf (één als reserve) en twee voor zijn neef Gustavo Gaviria, die dat raceweekend tweede en derde werd. Sterker, volgens andere coureurs arriveerden ze zelfs per helikopter, namen met twee trucks vol onderdelen mee en dineerden in de paddock met champagne en mooie vrouwen.

Porsche

Later maakte Escobar een flinke sprong vooruit wat materiaal betreft: er werd een 560 pk-sterke Porsche 935 ingezet waarmee hij aan de start verscheen van heuvelklimcompetities. In de befaamde Martini-kleuren!

Pablo Escobar als autocoureurPablo Escobar als autocoureur


Zo leerde hij ook Ricardo Londoño kennen, destijds de bekendste coureur uit het land, die zelfs deelnam aan de vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië in 1981. Toestemming om de race te starten, kreeg Londoño niet: officieel vanwege een gebrek aan ervaring, volgens andere verhalen omdat F1-opperbaas Bernie Ecclestone de invloed van drugsgeld wilde weren.