Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 4 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg

Wie tijdens het rijden gebruikmaakt van apps als Flitsmeister of Waze wordt al regelmatig gewaarschuwd over gevaarlijke situaties op de weg of een naderend voertuig met sirene. In de toekomst moet dat in Nederland ook automatisch gebeuren terwijl je in de auto zit.

Nee, dat betekent niet dat er straks automatisch allerlei apps op je telefoon worden opgestart om jou voor bepaalde zaken te waarschuwen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt ervoor dat Nederland straks het eerste Europese land is waarbij de auto of het navigatiesysteem zelf in staat is de bestuurder te waarschuwen.

Zes partijen werken mee

IenW werkt de komende drie jaar samen met zes verschillende partijen. Het doel is om gemotoriseerd verkeer in Nederland betere veiligheidswaarschuwingen te geven.

Die partijen zijn ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Kia, Inrix en TomTom. Mensen die gebruikmaken van deze diensten, zullen binnenkort verschillen merken. IenW meldt dat de auto of app automatisch zal waarschuwen wanneer er een voertuig met zwaailicht en sirene nadert. Ook krijgt de bestuurder te horen welk voertuig het is, en waar deze rijdt. IenW meldt dat het eerst gaat om ambulances, later ook voor andere voertuigen.

Maximale snelheid

Dat is niet het enige. Bestuurders krijgen ook een waarschuwing volgens door de overheid afgesproken criteria. De apps en auto’s kunnen ook waarschuwen voor spookrijders, werkzaamheden, ongevallen, glad wegdek, files, obstakels, ongewoon weer, afgesloten rijstroken en/of weginspecteurs langs de weg. Ook geven de auto’s aan wat de geldende maximale snelheid op een weg is. Zie het dus als een soort geïntegreerde Flitsmeister, waarbij het belangrijkste (de melding van een flitser) achterwege wordt gelaten. Bummer.

IenW meldt dat het ook kijkt naar de routeadviezen die de auto’s en apps geven. Die moeten op termijn rekening kunnen houden met mogelijke onveilige situaties, zoals schoolzones. Belangrijk hierbij is dat bestuurders geen handelingen hoeven te verrichten als de auto of het navigatiesysteem een waarschuwing geeft.

Privacy

Wat betreft de privacy zegt het Ministerie dat bestuurders zich niet druk hoeven te maken. De zes partijen dienen eerst toestemming te vragen omtrent het gebruiken en delen van de informatie. Is een gebruiker akkoord, dan wordt de data geanonimiseerd met de partijen gedeeld.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.