Vanaf juli wordt de Toyota GR Supra een stuk leuker
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F02-Toyota-breidt-GR-Supra-3_0-uit-met-exclusieve-nieuwe-Jarama-Racetrack-Edition.jpg)
Toyota gaat de verkoop van de GR Supra een nieuwe impuls geven. Niet door, zoals eerder, een extra motorversie aan het leveringsprogramma toe te voegen, maar door een handgeschakelde versie te introduceren. In juli start de productie van de types met handbak. Dat blijkt uit interne informatie.
De Toyota GR Supra staat nu op de prijslijst met een vier- en een zescilinder turbomotor. De beide krachtbronnen zijn er alleen met een achttrapsautomaat (inclusief schakelflippers). Maar ondanks dat Toyota duidelijk geen handbak in het programma heeft, krijgen dealers er wel vragen over. Genoeg blijkbaar om de transmissie aan het gamma toe te voegen. De Japanse autobouwer brengt de handgeschakelde versie voor het modeljaar 2023. De bak komt niet beschikbaar voor beide motorversies, maar alleen voor de zescilinder. In dat model wordt de achttrapsautomaat vervangen door een handbak met zes verzetten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F05-Toyota-breidt-GR-Supra-3_0-uit-met-exclusieve-nieuwe-Jarama-Racetrack-Edition.jpg)
Voor zescilinderversie
Eerder liet Toyota weten de GR Supra alleen met automaat te leveren. Daar komt de fabrikant dus op terug. Daarnaast levert BMW in het zustermodel ook alleen een automatische transmissie. Tenminste, op de zescilinderuitvoering. De Z4 is met handgeschakelde bak gebouwd. De Japanners kiezen in dit geval voor de zescilinderversie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F03-Toyota-breidt-GR-Supra-3_0-uit-met-exclusieve-nieuwe-Jarama-Racetrack-Edition.jpg)
Amerika en Japan
Naar verluidt kondigt Toyota de handbak eind volgende maand aan, waarna twee maanden later de productie van start gaat. De verkoop start in onder andere Amerika en Japan in oktober. Of de aandrijflijn ook in Nederland beschikbaar komt, is nog de vraag. De vraag is natuurlijk of er voldoende vraag naar een handgeschakelde transmissie is. De belangstelling voor de GR Supra is sowieso niet groot in ons land. Ten tweede; om de versie financieel aantrekkelijk in de markt te zetten, is een lagere CO2-waarde voor de handbak ten opzichte van de automaat belangrijk. De importeur zit eerder op een lagere prijsstelling te wachten, dan op een duurdere versie.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Opel Corsa is jarig! Deze speciale versies wil je…
-
Vijf vragen aan: Peter Gillis (Massa is Kassa), realityster en autoliefhebber
-
Rijk Mengsel: gadgets voor jouw roadtrip deze zomer
-
Autovisie Kennisquiz: bijzondere cabrio’s
-
Vijf exemplaren van de McLaren P1 Spider
-
Mercedes-Benz EQXX verbreekt z’n eigen record
-
Nog een Europese Ford-fabriek dicht
-
Toyota bZ4X is nog niet op de weg, maar nu al teruggeroepen
-
Goed nieuws voor kopers BMW M2
-
Deze Bugatti is wél betaalbaar
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen
-
Met dit 2000 pk elektrische Ford-busje zijn pakketbezorgers écht snel