Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 1 apr 2022

Vanaf april kun je geen Audi met dieselmotor meer kopen

Opvallend nieuws vanuit Pon: de importeur stopt vanaf april de verkoop van Audi-modellen met een motor die op diesel loopt. De zelfontbranders zijn in Nederland straks dus al verleden tijd.

Audi leverde tot op heden nog redelijk wat dieselvarianten van diens modellen, al dunde het aanbod de laatste tijd al redelijk uit. De A3, A4, A5, A6, A7 en A8 waren bijvoorbeeld nog met zelfontbrander te krijgen. Ook verschillende opgehoogde Q-modellen waren tot op heden met een dieselmotor beschikbaar. Vanaf april schrapt de Nederlandse importeur echter elke diesel van de prijslijst.

R8 met V10

Wat overblijft zijn dus de reeds bekende TFSI-motoren en plug-in hybride aandrijflijnen. De Audi R8 blijft uiteraard leverbaar met diens heerlijke V10-motor, terwijl er natuurlijk ook een prominente plek is voor de elektrische Q4, E-tron en E-tron GT.

audi r8 rwd performance

Waarom Audi in Nederland vaarwel zegt tegen diens TDI-motoren, heeft een logische reden. De vraag naar een diesel is volgens de importeur sterk afgenomen. Vorig jaar koos slechts 1 procent van de Audi-kopers voor een model met een dieselmotor. Ook de marktontwikkelingen en de fiscale regels rondom de dieselmotor spelen mee in het besluit, zo stelt Pon.

Audi volledig elektrisch

Elders in de wereld blijft Audi uiteraard wel dieselmotoren aanbieden, maar hier in Nederland is het klaar. Maar ook in de rest van Europa neemt Audi snel afscheid van dieselmotoren. Van alle verbrandingsmotoren om precies te zijn, want de fabrikant heeft al aangekondigd vanaf 2026 enkel nog nieuwe elektrische auto’s te introduceren. Modellen die vóór dat jaar zijn geïntroduceerd, blijven na 2026 nog wel even met verbrandingsmotor leverbaar. Vanaf 2033 heeft Audi toegezegd enkel nog elektrische voertuigen te leveren.

Audi A6 E-tronaudi

Een belangrijke nieuwe auto in dat elektrische offensief is de volgende A6 E-tron. Volgend jaar moet de nieuwkomer al op de markt verschijnen. Het model doet dat dan met een vermogen van 350 kW en 800 Nm. De 100 kWh-batterij is goed voor een WLTP-bereik van zo’n 700 kilometer. Wie wil laden, doet dat met een vermogen van maximaal 270 kW.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.