De oudere diesel moet van de weg vindt de overheid. Daarom krijgen eigenaren van diesels van 15 jaar of ouder in januari 2020 een brief met daarin de melding dat ze 15% meer wegenbelasting moeten gaan betalen.

Diesel


Vorige week maakte Amsterdam bekend dat diesels van 15 jaar of ouder binnenkort niet meer welkom zijn in de stad. Amsterdammers die dit soort auto's nog in bezit hebben, worden netjes uitgekocht. Ze krijgen tussen de €500 en €2.000 per ingeleverde auto. Helaas voor de bezitters gaat die regeling op z'n vroegst pas ergens eind volgend jaar in. Dat houdt in dat ze voor tot die tijd nog meer geld voor hun vervuilende auto's kwijt zijn. De overheid gaat vanaf 1 januari namelijk 15% meer wegenbelasting heffen voor diesels van 15 jaar of ouder zonder roetfilter.

Roettax

"Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid wil daarom het bezit en het gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk maken," is er te lezen op de website van de Rijksoverheid waarop de nieuwe fijnstoftoeslag - liefkozend roettax genoemd - bekend gemaakt wordt. Eigenaren van dergelijke auto's werden afgelopen weekend overigens al verrast met een brief die hen over de nieuwe toeslag informeerde. De stijging van de MRB voor deze mensen bedraagt gemiddeld €225 per jaar.

Eerder gingen er al geruchten dat de overheid in het kader van de stikstofcrisis een sloopregeling voor diesels van 15 jaar of ouder wilde opzetten. Dergelijke acties bleken in het verleden namelijk ook uiterst effectief. Nu kiest de overheid helaas voor nog meer geld uit de zakken van de automobilist kloppen. Daardoor wordt het nog lastiger om van de oude diesel af te komen en houdt men nog minder geld over voor de aanschaf van een nieuwe auto.

Vervuiling

Wel is aangetoond dat auto's (dus niet alleen diesels) van 15 jaar of ouder een grote bron van vervuiling zijn. Zeker zonder roetfilter. Volgens de TU Delft zijn ze verantwoordelijk voor 50% van alle fijnstofuitstoot.