“V12 Vantage is technisch mogelijk”
Met de V12 Speedster toont Aston Martin aan dat het ook een V12-blok in het chassis van de Vantage kan hangen. Dan is natuurlijk de vraag of er ook een V12 Vantage komt, zoals die er van de vorige editie wel was.
De designbaas Marek Reichmann zet de deur op een kier. Hij ziet het wel zitten. Op de vraag of de sportcoupé er ook daadwerkelijk komt, geeft hij geen antwoord. Technisch is het mogelijk. Om de V12-motor voorin te lepelen is bijvoorbeeld de motorkap-lijn verhoogd, aangezien de twaalfpitter hoger is dan de V8.
V12 Speedster heeft hem al
Voor de V12 Speedster is het blok in ieder geval niet aangepast. De specificaties daarentegen zijn afwijkend ten opzichte van het topmodel DBS, waarin de krachtbron eveneens hangt. Aston Martin schroeft het vermogen terug tot 700 pk (was 725 pk) en reduceert de trekkracht tot 753 Nm in plaats van 900 Nm in de DBS. In het geval van de 1800 kg zware V12 Speedster betekent dat een top van 300 km/h (naar verluidt gelimiteerd) en een sprinttijd van 0-100 km/h en 0-200 km/h in respectievelijk 3,5 en 10,2 tellen.
Vorige editie startte als showcar
Van de vorige generatie Vantage leverde Aston Martin al een V12-versie. Dat model was nooit gepland, maar de krachtbron werd bij wijze van spreken in de compacte sportwagen gelepeld. Daartoe werd de complete neus hertekend.
Lees onder de video verder
V6 voor alle Aston Martins
Van de V12-motor leidt Aston Martin een zescilinder af en dat blok komt in verschillende configuraties en in diverse Aston Martin-modellen te hangen. Dat heeft Andy Palmer, de CEO van het sportwagenmerk, kort voor zijn aftreden laten weten. De ontwikkeling van de krachtbron nadert het einde. In 2022 moet de motor debuteren in het eerste model, de tot 500 stuks gelimiteerde Valhalla. Na de introductie in die gelimiteerde sportcoupé verschijnt de krachtbron in de ‘meeste’ andere modellen, zoals de Vantage en de Vanquish.
AMG-motor eruit
Aston Martin brengt de V6 in verschillende geëlektrificeerde varianten, al dan niet met stekkeraansluiting. Wat waarin komt, zegt de fabrikant nog niet, maar het staat vast dat drie jaar nadat de geblazen 3.0 V6 op de markt is gekomen, de krachtbron in nagenoeg alle types beschikbaar is. Hij vervangt de huidige V8 uit de Mercedes-AMG C63, aangezien het einde van die krachtbron in zicht is en hij zal worden afgelost door een geëlektrificeerde viercilinder, zo weet Aston Martin over de AMG-strategie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?