Uncle Sam krijgt mogelijk geen Peugeot

Als belangrijk deel van de herstructureringsplannen van PSA stond een comeback van Peugeot op de Amerikaanse markt gepland, maar nu het Franse concern is samengegaan met FCA gaat voor het merk de hernieuwde carrière in de Verenigde Staten niet door.

“We hadden het anderhalf jaar geleden voor het laatst over de re-entry van Peugeot in de Verenigde Staten”, laat Peugeot-topman Jean-Philippe Imparato tijdens een rondetafelgesprek met onder andere Autovisie weten. “Maar toen was er geen Stellantis”. De samenvoeging van FCA en PSA werd deze week afgerond. “Ik stel me voor dat we de komende maanden vanwege de nieuwe strategie alle elementen zullen moeten aanpassen en heroverwegen, inclusief deze”, duidend op de eerdere uitspraak over de terugkeer van Peugeot op de Amerikaanse markt.

Amerikaanse homologatie-eisen

Het plan om het Franse merk naar de Verenigde Staten te sturen is nog niet van tafel, maar er wordt gekeken of dat nog zinvol is. Peugeot zou met de kennis en technologie van Opel de oversteek maken. Binnen de Opel-divisie is veel kennis van de Amerikaanse homologatie-eisen, aangezien de Duitsers voor General Motors verschillende modellen ontwikkelden en bouwden. Zowerd de Opel Cascada ginds als Buick verkocht.

Opel Cascada
Opel Cascada

2026

Imparato stelt dat Peugeot zich onveranderd blijft richten op Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Een Amerikaanse verkoopstart stond overigens pas voor op z’n vroegst voor 2026 gepland.

Stellantis

Het samengaan met Fiat Chrysler Automobiles, kortweg FCA, waardoor de autogroep Stellantis met merken als Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot en Ram ontstond, werd deze week beklonken.