De Ultima GTR en Ultima Can-Am zijn verleden tijd. Jammer, maar geen reden tot paniek. De opvolgers staan al klaar en heten Evolution Coupé en Evolution Convertible. Zoals je van de Britse autoproducent Ultima Sports mag verwachten zijn ze extreem snel.

Ultima Evolution Convertible 001

Ultima wil de koper graag mogelijkheden bieden. Vandaar dat er wat betreft motorvermogen keuze is uit vijftien verschillende outputs. In alle gevallen wordt de krachtbron gekoppeld aan een zestraps handbak van Porsche. Standaard produceert de Corvette V8-motor 350 pk, maar wie meer wenst, kan het pk-gehalte middels een supercharger laten opkrikken naar 1.020 pk en 1.246 Nm trekkracht.

Neem daarbij een gewicht van 950 kilogram en je begrijpt: de Evolution Coupé en Evolution Convertible gaan als de brandweer. Sprinten van 0 naar 96 km/h neemt 2,3 seconden in beslag en 0 naar 241 km/h is al na 8,9 tellen een feit. De topsnelheid komt uit op 386 km/h. Voor de Convertible-variant is een helm dragen een aanrader.

"Wat motorvermogen betreft is er keuze uit vijftien verschillende pk-outputs"

Je kunt de Ultima Evolution zelf bouwen of laten bouwen. In dat laatste geval begint de prijs van het instapmodel bij 65.995 pond, omgerekend een kleine 91.000 euro, plus alle belastingen. Maar hoe meer vermogen, hoe hoger de prijs wordt. Zelf een auto bouwen, neemt ongeveer twaalf weken in beslag. Wie hem laat bouwen, moet vierentwintig weken geduld hebben. De eerste exemplaren worden vanaf 1 september uitgeleverd en volgens Ultima Sports hebben de eerste kopers zich al gemeld.

Eigenaren van een wat oudere Ultima GTR of Ultima Can-Am kunnen hem niet laten ombouwen naar een Evolution-model. Volgens de Britten is het chassis van de nieuwe versie dusdanig anders dat er een compleet nieuwe chassis gekocht moet worden om alle upgrades door te voeren.

Specificaties Evolution

Lengte: 4.000 mm
Breedte: 1.850 mm
Hoogte: 1.070 mm
Wielbasis: 2.560 mm
Gewicht: 950 kg
Banden voor: Michelin PS2 245/35ZR18
Banden achter: Michelin PS2 335/30/ZR18