Twintig jaar Bentley Continental GT: De bruut en de troonopvolger
Twintig jaar geleden luidde de Continental GT nieuwe tijden in voor Bentley. Om te voelen hoe groot die stap wel was, haalden we de laatste Continental R die hij opvolgde van stal voor een reportage in Autovisie magazine.
Het gaat goed met Bentley, en dat is wel eens anders geweest. Mogelijk herinnert je je nog de moeizame tijden onder de vleugels van Rolls-Royce. De grote omwenteling heeft vooral de afgelopen twintig jaar plaatsgevonden. Niet alleen begon de onderneming als onderdeel van de Volkswagen-groep te floreren, maar ook werd één van de belangrijkste – om niet te zeggen de belangrijkste Bentley ooit – geboren. We doelen op de Continental GT die in 2003 het levenslicht zag en inmiddels als derde generatie nog steeds succesvol is.
Bentley Continental GT moderne klassieker
Die moderne klassieker ging verder waar de Continental R gebleven was. Wij sturen met de allerlaatste Continental R uit 2003 uit de fabriekscollectie de straat op om daarna een fonkelnieuwe Continental GT Speed op te pikken.
Voordat de koninklijke coupé zich in beweging laat zetten, ontgrendelen we de pook van de automaat door hem iets op te tillen. In Drive wandelt hij uiterst relaxed richting de fabriekspoort. Daarbuiten is het tijd om te testen of hij binnen de lijntjes en uit de heggen wil blijven.
Onbedoeld schot
De bediening went vlot, de functie van alles is behoorlijk helder aangeduid. Verlichting en ruitenwissers laten zich zonder vraagtekens bedienen en dan begint het verdere verkennen van de vele fysieke knoppen, die schijnbaar willekeurig over de middenconsole zijn uitgestrooid. Ze zien er stuk voor stuk als kostbaar, gewichtig maatwerk uit.
Je vingers wandelen daarom als soldaten voorzichtig verkennend door het mijnenveld van schakelaars. Ze willen geen onbedoeld schot lossen of een explosie veroorzaken, want die dreiging gaat toch een beetje uit van deze klassieke commandocentrale. Stuk voor stuk proberen we de schakelaars uit; zo ontcijferen we behoedzaam de geheimen van deze torpedojager.
Ander kaliber
De Continental GT Speed van nu is van een ander kaliber. Hij reageert razendsnel, maar ook geciviliseerd. Net als in de R is het dashboard als de gevel van een klassiek gebouw. Luxe en imposant met een architectuur die in de verte wel wat lijkt op de architectuur van het Bentley-hoofdkwartier op Pyms Lane. De meters zijn prachtige, chroomomrande ornamenten.
De knoppen en ringen glimmen als duur en goed gepoetst zilverwerk. De W12 van de Speed kan binnenkort ook de geschiedenisboeken in, omdat hij de emissie-eisen straks niet meer haalt. Daar verdient deze bijzondere motor zeker een plaats, alleen was het maar omdat hij mogelijk de Jaguar-twaalfcilinder nog inhaalt als meest geproduceerde twaalfcilinder ooit.
Twaalfkoppig orkest van Bentley
Maar vooral ook om het feit dat hij ondanks zijn mechanische complexiteit als een extreem goed gedirigeerd orkest in volledige harmonie presteert. Hij kan elk tempo aan van het zeer langzame maestoso tot het vliegensvlugge vivace. En wat je ook van hem vraagt, alles doet hij beschaafd. Want ondanks het feit dat deze Speed van het jaar 2023 er maar liefst 659 pk en 900 Nm uitpompt, voel je dat de techniek nog meer zou aankunnen. De W12, die ooit geboren werd na een huwelijk van twee volkse VR6’jes, is een wonderkind. De Continental R uit 2003 is een edele bruut maar de briljante Continental GT zorgde als troonopvolger voor glorietijden waardoor we nu nog van Bentley kunnen genieten.
Lees de volledige reportage in Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Shell duizend eigen tankstations gaat verkopen
-
Fisker heeft geen geld meer en stopt tijdelijk de productie
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Ruim driekwart van de mannen is weleens agressief in het verkeer
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3
-
Duurtest: Toyota Prius – Hoe goed is hij daadwerkelijk?
-
Koop nu snel een Porsche 911! Voor het straks te laat is…
-
Skoda Epiq: nieuwe elektrische auto voor slechts 25.000 euro
-
Nieuw onderzoek: schoonste auto van het moment blijkt géén EV
-
Dit weten we over de 5 nieuwe Fiat-modellen
-
Marcello Gandini overleden: deze legendarische auto’s ontwierp hij
-
In beeld: de allerlaatste generatie Nissan GT-R R35