Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 6 jun 2023
Leestijd: 3 minuten

Twintig jaar Bentley Continental GT: De bruut en de troonopvolger

Twintig jaar geleden luidde de Continental GT nieuwe tijden in voor Bentley. Om te voelen hoe groot die stap wel was, haalden we de laatste Continental R die hij opvolgde van stal voor een reportage in Autovisie magazine.

Het gaat goed met Bentley, en dat is wel eens anders geweest. Mogelijk herinnert je je nog de moeizame tijden onder de vleugels van Rolls-Royce. De grote omwenteling heeft vooral de afgelopen twintig jaar plaatsgevonden. Niet alleen begon de onderneming als onderdeel van de Volkswagen-groep te floreren, maar ook werd één van de belangrijkste – om niet te zeggen de belangrijkste Bentley ooit – geboren. We doelen op de Continental GT die in 2003 het levenslicht zag en inmiddels als derde generatie nog steeds succesvol is.

Bentley Continental GT moderne klassieker

Die moderne klassieker ging verder waar de Continental R gebleven was. Wij sturen met de allerlaatste Continental R uit 2003 uit de fabriekscollectie de straat op om daarna een fonkelnieuwe Continental GT Speed op te pikken.

Foto’s: Noël van Bilsen

Voordat de koninklijke coupé zich in beweging laat zetten, ontgrendelen we de pook van de automaat door hem iets op te tillen. In Drive wandelt hij uiterst relaxed richting de fabriekspoort. Daarbuiten is het tijd om te testen of hij binnen de lijntjes en uit de heggen wil blijven.

Onbedoeld schot

De bediening went vlot, de functie van alles is behoorlijk helder aangeduid. Verlichting en ruitenwissers laten zich zonder vraagtekens bedienen en dan begint het verdere verkennen van de vele fysieke knoppen, die schijnbaar willekeurig over de middenconsole zijn uitgestrooid. Ze zien er stuk voor stuk als kostbaar, gewichtig maatwerk uit.

Foto’s: Noël van Bilsen

Je vingers wandelen daarom als soldaten voorzichtig verkennend door het mijnenveld van schakelaars. Ze willen geen onbedoeld schot lossen of een explosie veroorzaken, want die dreiging gaat toch een beetje uit van deze klassieke commandocentrale. Stuk voor stuk proberen we de schakelaars uit; zo ontcijferen we behoedzaam de geheimen van deze torpedojager.

Ander kaliber

De Continental GT Speed van nu is van een ander kaliber. Hij reageert razendsnel, maar ook geciviliseerd. Net als in de R is het dashboard als de gevel van een klassiek gebouw. Luxe en imposant met een architectuur die in de verte wel wat lijkt op de architectuur van het Bentley-hoofdkwartier op Pyms Lane. De meters zijn prachtige, chroomomrande ornamenten.

Foto’s: Noël van Bilsen

De knoppen en ringen glimmen als duur en goed gepoetst zilverwerk. De W12 van de Speed kan binnenkort ook de geschiedenisboeken in, omdat hij de emissie-eisen straks niet meer haalt. Daar verdient deze bijzondere motor zeker een plaats, alleen was het maar omdat hij mogelijk de Jaguar-twaalfcilinder nog inhaalt als meest geproduceerde twaalfcilinder ooit.

Twaalfkoppig orkest van Bentley

Maar vooral ook om het feit dat hij ondanks zijn mechanische complexiteit als een extreem goed gedirigeerd orkest in volledige harmonie presteert. Hij kan elk tempo aan van het zeer langzame maestoso tot het vliegensvlugge vivace. En wat je ook van hem vraagt, alles doet hij beschaafd. Want ondanks het feit dat deze Speed van het jaar 2023 er maar liefst 659 pk en 900 Nm uitpompt, voel je dat de techniek nog meer zou aankunnen. De W12, die ooit geboren werd na een huwelijk van twee volkse VR6’jes, is een wonderkind. De Continental R uit 2003 is een edele bruut maar de briljante Continental GT zorgde als troonopvolger voor glorietijden waardoor we nu nog van Bentley kunnen genieten.

Foto’s: Noël van Bilsen

 

Lees de volledige reportage in Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.