Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 30 okt 2020
Leestijd: 3 minuten

‘SSC Tuatara reed veel langzamer dan 508,73 km/h’

De SSC Tuatara zette recent een nieuw snelheidsrecord neer en versloeg daarmee de Koenigsegg Agera RS. Toch gelooft niet iedereen dat de Amerikaanse hypercar een gemiddelde snelheid van +500 km/h aantikte.

We gaan even terug naar midden oktober, toen de SSC Tuatara het snelheidsrecord van de Agera RS met gemak overtrof. Tijdens een rit over het 11 kilometer lange asfalt van de State Route 160 nabij Las Vegas, tikte de Britse Oliver Webb een krankzinnige 532,93 km/h aan, nadat hij ‘op de heenweg’ al 484,53 km/h had gereden. De officiële topsnelheid van de SSC Tuatara is het gemiddelde van die twee runs en is daarom een nog altijd waanzinnige 508,73 km/h (316,11 mph). Die snelheid werd ook door officials gemeten, waardoor SSC het record écht op z’n naam mocht schrijven.

Shmee150

Toch is er een aantal personen, waaronder de bekende auto-vlogger Shmee150, dat niet helemaal gelooft dat de SSC Tuatara deze snelheid daadwerkelijk haalde. Ze hebben nauwkeurig naar de video gekeken en via Google Maps de afstanden tussen bepaalde punten op die State Route 160 gemeten. Kort gezegd kwamen ze tot de conclusie dat de SSC Tuatara nooit zo snel als beweerd zou hebben gereden. De hypercar zou veel langzamer dan die 508,73 km/h zijn gegaan.

Maar er waren toch officials aanwezig bij de snelheidspoging die het hele gebeuren hebben gemeten? Ja, zegt SSC. In een reactie op de hierboven besproken video’s laat de fabrikant weten dat Dewetron, ‘een wereldwijd gerespecteerde fabrikant van GPS-apparatuur’, aanwezig was om de gemiddelde stopsnelheid van 508,73 km/h te verifiëren.

Data SSC Tuatara niet gevalideerd

En daarmee is de kous af, zou je zeggen. Maar da’s niet het geval. Dewetron laat namelijk in een officiële reactie weten dat ‘het geen data van de recordpoging heeft gevalideerd’. “Niemand van Dewetron was aanwezig tijdens de testrit of betrokken bij de voorbereidingen daarop. De resultaten van de data zijn sterk afhankelijk van de juiste instellingen en kalibratie van de systemen en sensoren, waardoor we de nauwkeurigheid of juistheid van de uitkomst niet kunnen garanderen.”

Dewetron stelt ook dat het de meetbestanden van de recordpoging niet heeft ontvangen. “Als gevolg van onze afwezigheid in combinatie met de ontbrekende gegevens, kunnen we geen verdere uitspraken doen over de wereldrecordpoging.” Het bedrijf stelt wel dat het SSC een training heeft gegeven over de manier waarop het de GPS-apparatuur moet gebruiken.

Keihard bewijs

Sindsdien heeft Jerod Shelby, de baas van SSC, inderdaad laten weten dat de video van de recordpoging inderdaad niet klopt en dat er zaken mis zijn gegaan bij het synchroniseren en monteren van de video. Hij geeft zelfs toe dat er tóch geen personeel van Dewetron aanwezig was op de betreffende dag, vanwege de corona-perikelen. In plaats daarvan waren er volgens hem twee ‘onafhankelijke getuigen’ die hebben gezien welke snelheden de meetapparatuur hebben opgevangen.

Shelby stelt dat SSC bewijsmateriaal van die getuigen naar Guinness zal sturen. Ook laat hij weten dat Dewetron een brief naar SSC heeft gestuurd waarin het de accuraatheid van de GPS-apparaten heeft bevestigd. Ook die moet Guiness binnenkort onder ogen zien. Verder laat de fabrikant weten dat de meetapparatuur nogmaals wordt geanalyseerd en geverifieerd. “De cijfers staan aan onze kant”, zo luiden de woorden van Shelby. Keihard bewijs voor het record moeten we echter nog onder ogen zien. Wordt vervolgd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.