Tesla-baas Elon Musk heeft weer eens lekker met hyperbolen gestrooid. Er komt een tweemotorige, vierwielaangedreven performanceversie van de Model 3, liet hij op Twitter weten, en die wordt beter dan de BMW M3.

Tesla Model 3


De sportieve versie van de Model 3 gaat in 3,5 seconden van stilstand naar 60 mph (97 km/h) en heeft een topsnelheid van 250 km/h. De BMW M3 doet 0 naar 100 km/h in 4,1 seconden, maar loopt met het optionele M Driver's Package 280 km/h. Musk roept echter ook dat de rijeigenschappen van de Model 3 beter zullen zijn dan die van de M3 en dat de auto op het circuit alles in zijn klasse zal verslaan. De snelle Model 3 Performance gaat zo'n 78.000 dollar kosten (de M3 begint in Amerika bij ongeveer 66.500 dollar) en moet een actieradius van zo'n 500 kilometer halen.

Minder krachtige versie

Een minder krachtige tweemotorige Model 3 komt er ook aan. Die zou eveneens 500 kilometer moeten kunnen bereiken, haalt 60 mph (97 km/h) in 4,5 seconden en heeft een top van 225 km/h. Hij is 5000 dollar duurder dan de achterwielaangedreven Model 3 zoals hij nu wordt geleverd, dus dat zou de Amerikaanse prijs naar ongeveer 49.000 dollar brengen.

Te lange remweg

Minder positief nieuws over de Model 3. De Amerikaanse consumentenbond heeft de elektrische auto getest en is er niet erg over te spreken. Zo bleek de remweg verbazingwekkend lang te zijn (langer zelfs dan die van een Ford F-150) en is er kritiek op het stugge onderstel, de slechte zittingen achterin, het windgeruis en het centrale bedieningsscherm. Dat laatste werkt uitstekend, aldus Consumer Reports, maar is afleidend omdat bestuurders te veel handelingen moeten verrichten om simpele acties te bewerkstelligen.