Feest bij Land Rover! De tweemiljoenste Defender is van de band gerold in de Britse fabriek in Solihull. Land Rover zet het model extra in het zonnetje, vooral nu de Defender zijn einde nadert.

Land Rover heeft van de productie een bijzonder feitje gemaakt. Zo nodigde de fabrikant verschillende Defender-liefhebbers uit om te helpen bij de productie. Alle namen van mensen die geholpen hebben, staan op een plaquette. De Defender 2.000.000 heeft een aantal leuke gimmicks. Op het zijscherm bijvoorbeeld is een aluminium kaart van Red Wharf Bay aangebracht. Red Wharf Bay? Jawel, op dit strand werd voor de eerste keer de vorm van de originele Defender in het zand getekend. Het model is gespoten in de bijzondere kleur Indus Silver en voorzien van een ‘no 2.000.000’-badge aan de achterzijde. Zaken als de wielen, wielkasten, grille, dak en zijspiegels zijn in de kleur Santorini Black gespoten. Zelfs over de kentekenplaat is nagedacht, want S90 HUE is natuurlijk een directe verwijzing naar HUE 166; de eerste Land Rover Defender.

"Zelfs over de kentekenplaat is nagedacht"

Een eigenaar heeft de tweemiljoenste Land Rover Defender nog niet. Op woensdag 16 december wordt het model geveild tijdens een veiling van Bonhams in New Bond Street, Londen. De opbrengst gaat vervolgens naar de International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) en Born Free Foundation. De publieke onthulling van het model vindt plaats tijdens het Goodwood Festival of Speed van 25 tot en met 28 juni.

67 jaar is de Defender al in productie. “Wat begon als een agrarisch werkpaard is uitgegroeid tot een wereldwijde designicoon”, zegt Ralf Speth, topman van Jaguar Land Rover, die ook hielp tijdens het bouwproces. De productie begon in 1947 in de beroemde Lode Lane-faciliteit alvorens de Defender zijn debuut beleefde op de AutoRAI op 30 april 1948. De productie moet later dit jaar stoppen, al presenteert Land Rover volgend jaar al een opvolger.

Land Rover Defender twee miljoen 006
Land Rover Defender twee miljoen 006