De Franse autobouwer PGO Automobiles heeft na een lange onzekere periode de draad weer opgepakt. De eerste auto is gebouwd.

Opfrissen

Om het geheugen weer even op te frissen. PGO ging in de zomer van 2017 onder leiding van CEO Zouhir Boudemagh failliet. Het bedrijf – gevestigd in Alès - produceerde sinds 1985 roadsters, vaak geïnspireerd op de Porsche 356. Recentere modellen maakten gebruik van PSA-motoren. Later werd overgeschakeld naar Mini Cooper S-motoren.

Ontwikkelingskosten

In het gamma net voor het faillissement zaten de Speedster II, Cevennes, Cevennes C en tot slot de Hemera. Te hoge ontwikkelingskosten van de Hemera – een coupéversie – en strategische fouten van Boudemagh zorgden voor de nodige financiële problemen. PGO moest daarom de deuren sluiten.

Symex International

Voormalig designer en algemeen directeur Loic Perois had het er moeilijk mee en wist uiteindelijk weer nieuw leven te blazen in de onderneming, samen met een financieringsplan van aandeelhouder (sinds 2017) Symex International. De productie is weer opgestart en de eerste auto – een rode Speedster II – is onlangs gebouwd, zo maakt Perois wereldkundig op Linkedin. Opnieuw in Alès waar PGO altijd al actief was. In totaal werken er nu weer twintig mensen bij PGO. De rode Speedster II verschijnt op de weg in Luxemburg.

Vet op de botten

Technologische aanpassingen zijn er niet gedaan. De Speedster II heeft dus nog altijd een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 184 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Grote investeringen blijven voorlopig nog uit. Het is eerst zaak dat PGO weer vet op de botten krijgt. De productie van de Cevennes wordt later weer opgepakt. De Hemera is definitief verleden tijd.