Tuner maakt 458 Speciale beter. Laat Ferrari het maar niet horen…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F458-speciale-3.jpg)
Modificata – een Amerikaanse Ferrari-specialist – kan binnenkort een brief van een advocaat verwachten. Waarom? Omdat het bedrijf de fantastische 458 Speciale nóg beter heeft gemaakt. En daar houdt Ferrari niet van.
Je moet weten dat de Italiaanse sportwagenfabrikant nogal van het procederen is. Of dat nou terecht is of onterecht, Ferrari maakt zich er niet altijd even geliefd mee.
Rechtszaak aan je broek
Koop je een Ferrari en pas je hem naar eigen smaak aan? Rechtszaak aan je broek! Post je als influencer foto’s van je auto? Advocaat op je dak! Ben je een liefdadigheidsinstelling en heb je de rechten op een naam die Ferrari wil gebruiken? I’ll see you in court!
458 Speciale met handbak
Maar goed, misschien heeft de Amerikaanse specialist Modificata wel een goede relatie met Maranello. Het bedrijf heeft in ieder geval iets prachtigs gedaan: de nu al legendarische 458 Speciale uitgerust met een handbak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2Fferrari-458-specaiel-5.jpg)
De Ferrari 458 Speciale staat tot de 458 Italia als de Porsche 911 GT3 RS tot de 911. Hij is een wat meer op circuitgebruik gerichte variant. Hij heeft een 605 pk sterke atmosferische V8. Zijn opvolger, de 488 Pista, kreeg een turbomotor.
Nieuwe bak en middentunnel
Ferrari leverde de 458 Speciale alleen met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Modificata heeft die versnellingsbak nu vervangen door een handgeschakelde zesbak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2Fmanual_ferrari_458_speciale_goodwood_18012023_4.43.jpg)
Een eenvoudige klus is dat natuurlijk niet, want afgezien van de transmissie zelf moest ook de middentunnel worden vervangen om plaats te maken voor de schakelpool. En het spreekt voor zich dat er een derde pedaal bij moest komen, de koppeling.
Langzamer, maar meer beleving
Een standaard 458 Speciale gaat in 3,0 seconden naar 100 km/h. De variant met handbak is waarschijnlijk iets langzamer, maar biedt ongetwijfeld nóg meer beleving.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F326239517_1549146438894712_2929965554580416097_n.jpeg)
Of Modificata de conversie aan 458 Speciale-bezitters gaat aanbieden, is niet bekend. Het zou echter raar zijn om het niet te doen. Er zijn waarschijnlijk genoeg vermogende liefhebbers die een pook en drie pedalen in hun Ferrari een uitstekend idee vinden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Talent is niet te koop, snelle rondetijden wel!
-
Rijden met het beste van Ferrari! De SF90 XX Stradale
-
Opbrengst van duurste Ferrari valt behoorlijk tegen
-
Waarom wij een traantje laten voor deze Ferrari Enzo en Maserati MC12
-
Het nieuwe model van Ferrari heeft maling aan alle milieueisen
-
Dubbel pijn: Ferrari F40 Barbie-auto crasht
-
Wat heeft de Ferrari 512 BB met de Audi TT te maken? | Sjoerds Weetjes 366
-
Gespot! Dit is de opvolger van de Ferrari 812 Superfast
-
Zoveel Nederlanders hebben een Ferrari en dit is de populairste
-
Veilinghuizen aan de bedelstaf na opbrengst van ‘maar’ 400 miljoen
-
Deze Ferrari Purosangue kost minder dan een Volkswagen Up