Tuner maakt 458 Speciale beter. Laat Ferrari het maar niet horen…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F458-speciale-3.jpg)
Modificata – een Amerikaanse Ferrari-specialist – kan binnenkort een brief van een advocaat verwachten. Waarom? Omdat het bedrijf de fantastische 458 Speciale nóg beter heeft gemaakt. En daar houdt Ferrari niet van.
Je moet weten dat de Italiaanse sportwagenfabrikant nogal van het procederen is. Of dat nou terecht is of onterecht, Ferrari maakt zich er niet altijd even geliefd mee.
Rechtszaak aan je broek
Koop je een Ferrari en pas je hem naar eigen smaak aan? Rechtszaak aan je broek! Post je als influencer foto’s van je auto? Advocaat op je dak! Ben je een liefdadigheidsinstelling en heb je de rechten op een naam die Ferrari wil gebruiken? I’ll see you in court!
458 Speciale met handbak
Maar goed, misschien heeft de Amerikaanse specialist Modificata wel een goede relatie met Maranello. Het bedrijf heeft in ieder geval iets prachtigs gedaan: de nu al legendarische 458 Speciale uitgerust met een handbak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2Fferrari-458-specaiel-5.jpg)
De Ferrari 458 Speciale staat tot de 458 Italia als de Porsche 911 GT3 RS tot de 911. Hij is een wat meer op circuitgebruik gerichte variant. Hij heeft een 605 pk sterke atmosferische V8. Zijn opvolger, de 488 Pista, kreeg een turbomotor.
Nieuwe bak en middentunnel
Ferrari leverde de 458 Speciale alleen met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Modificata heeft die versnellingsbak nu vervangen door een handgeschakelde zesbak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2Fmanual_ferrari_458_speciale_goodwood_18012023_4.43.jpg)
Een eenvoudige klus is dat natuurlijk niet, want afgezien van de transmissie zelf moest ook de middentunnel worden vervangen om plaats te maken voor de schakelpool. En het spreekt voor zich dat er een derde pedaal bij moest komen, de koppeling.
Langzamer, maar meer beleving
Een standaard 458 Speciale gaat in 3,0 seconden naar 100 km/h. De variant met handbak is waarschijnlijk iets langzamer, maar biedt ongetwijfeld nóg meer beleving.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F326239517_1549146438894712_2929965554580416097_n.jpeg)
Of Modificata de conversie aan 458 Speciale-bezitters gaat aanbieden, is niet bekend. Het zou echter raar zijn om het niet te doen. Er zijn waarschijnlijk genoeg vermogende liefhebbers die een pook en drie pedalen in hun Ferrari een uitstekend idee vinden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze uitspraak van Ferrari over elektrische auto’s onbedoeld grappig is
-
Nederlandse overheid verkoopt extreem opvallende Ferrari F430
-
Man laat pizzaoven op peperdure Ferrari vallen
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Waarom deze extreem zeldzame Ferrari maar 300.000 dollar opleverde
-
Waarom je de half miljoen euro kostende Ferrari Purosangue geen SUV mag noemen!
-
Harde crash gefilmd: Nederlander en Belg rijden Ferrari’s total loss
-
Waarom Ferrari 16M pijnlijke F1-resultaten Ferrari blootlegt
-
Dit Ferrari-modelletje kost net zoveel als een Mitsubishi Space Star
-
Ferrari Purosangue verslaat Rolls-Royce als duurste SUV ooit
-
Dit is de goedkoopste Ferrari die je nu op Marktplaats koopt
-
Ferrari bezig met Tesla Roadster-achtige ‘raketten’