Tulpenrallye dag 3: te mooi om in te rijden?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FTulpenrallye-Dag-2-Mazda.jpg)
DAG 3 – Autovisie staat dit jaar weer aan de start van de bekendste klassiekerrally van ons land: De Tulpenrallye. Team Autovisie neemt u mee van de voorbereidingen tot aan de finish in Noordwijk op 16 mei. Vandaag: scheurende schoonheden.
Met onze Mazda 1800 hebben we het maar makkelijk. Ja, Nucio Bertone ontwierp hem ooit en het is best een leuke auto om te zien. Maar het is niet het soort wagen waarmee je liever niet buiten komt als het regent. Sterker nog, we jagen hem dagelijks zonder enige vorm van schuldgevoel over hobbelige kiezelpaden en smijten de Mazda met veel plezier door een van de talloze hairpins. Ook al heeft de baas ons gevraagd toch vooral voorzichtig te zijn. Het is toch een rally? Precies!
Maar zo makkelijk zouden we het niet hebben met auto’s die andere deelnemers tot het uiterste tergen. Neem de Jaguar Mark 2 van Henk Bont en Jouke Eikelboom. Directe concurrenten van team Autovisie – althans zo mogen we dat graag zien – die aan het randje van de top tien in het tourklassement hangen. Voor de duidelijkheid, wij bivakkeren zeker twintig plekken hoger. De Jaguar is een absolute schoonheid. Meer dan eens hoor je in koers: “Die is toch veel te mooi voor een rally…” Maar de mannen denken er duidelijk niet zo over. Met volle overgave hebben ze de snelle kat in de strijd gegooid.
“We smijten de Mazda met veel plezier door een van de talloze hairpins”
In nog extremere mate geldt dit voor de vooroorlogse MG van Frank Holtrigter. Een geweldig mooi autootje dat serieus zeldzaam is met maar een paar honderd gebouwde exemplaren. De MG kampt al twee dagen met elektrische problemen. Op wonderbaarlijke wijze weten Holtrigter en zijn navigator Hans Roetert de sportwagen elke keer weer in leven te houden. En ze gaan er vervolgens als de brandweer mee. Op heuvels zijn ze dikke Healeys te snel af en in een rechte lijn moet je met een decennia nieuwere auto je best doen ze bij te houden. Als dat al lukt.
Gistermiddag stond de getergde MG plotseling met een sleepkabel aan de neus in een greppel toen we de hoek om kwamen zetten. Frank was iets te enthousiast geweest en de geul vol gras bleek dieper dan gedacht. Toen de MG eruit was, plakte nog een flinke plag tegen de bodem. Dat is toch zonde? Frank Holtrigter denkt er helemaal anders over. “Ze zijn hiervoor gemaakt. Dus je moet niet zeuren en racen.” Een redenatie waar eigenlijk geen speld tussen valt te krijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?