Autovisie staat dit jaar weer aan de start van de bekendste klassiekerrally van ons land: De Tulpenrallye. Team Autovisie neemt u mee van de voorbereidingen tot aan de finish in Noordwijk op 16 mei. Vandaag: de ideale smoes bij te laat binnenkomen.

_MG_9848


Officieel is de Tulpenrallye geen echte rally meer zoals hij vroeger was. Als in, er zijn geen voor al het andere verkeer afgesloten klassementsproeven waar rijders hun auto's tot het uiterste kunnen pushen en nog een beetje verder. Maar als je in koers bent, is daar maar weinig van te merken. Er wordt - laten we het netjes zeggen - stevig doorgereden. En vrijwel zonder uitzondering zijn deelnemers fanatiek. Tot bloedfanatiek.

Feitelijk draait het in de Tulpenrallye om twee dingen: de route precies zo rijden als de uitzetter hem heeft bedoeld. Dat doe je door zelf de kortste route op de kaarten die je op het laatste moment van de organisatie krijgt in te tekenen. En vervolgens moet je dat traject binnen een gegeven tijd rijden. Hoe hoger de klasse waarin je deelneemt - oplopend van tour, via sport naar expert - hoe krapper het tijdschema.

Degenen die bepalen hoe lang je erover hebt gedaan, zijn de officials van de Tijdcontrole (TC). Ze zitten op tuinstoeltjes langs de kant van de weg. Het is eigenlijk de bedoeling dat je vanuit de auto uitklokt, maar wanneer er meerdere auto's bij een TC arriveren, betekent dat een wachtrij. En dus potentieel tijdverlies. De oplossing van menigeen? Toch zoals het niet hoort uit de auto springen en naar de tafel met officials sprinten. Al dan niet onder afkeurend gemopper van andere deelnemers.

"Hoog in de heuvels, stokte een treintje rallyauto's plots"

Hoe serieus de deelnemers aan de Tulp het evenement nemen, bleek gister wel. Bij het uitrijden van startplaats Evian stond er een flinke file richting snelweg. Reden: een speciaal transport blokkeerde een rijbaan. Al bij de eerste Tijdcontrole hing een briefje waaruit bleek dat er veel protesten waren geweest. Want dit is toch niet eerlijk? In de mededeling beloofde de wedstrijdleiding de boel glad te trekken.

En toch kan al deze wedstrijdspanning in een keer weg zijn. Niet alleen 's avonds bij de borrel, maar ook gistermiddag vlak voor we richting overnachtingsplaats Besancon gingen. Hoog in de heuvels, stokte een treintje rallyauto's plots. Dat gebeurt wel vaker als er en masse twijfel over de route bestaat. Maar nu was een kudde koeien de boosdoener. Enorme rood/bruine beesten met uiers die overduidelijk aan melken toe waren. Op hun dooie gemakje kuierden ze richting stal. De auto's? Die wachten maar. Even was het bijna compleet stil in de karavaan. Een grote smile brak vrijwel bij iedereen door. Ja, we zijn vast te laat. Maar dit is toch wel een prachtig excuus?

_MG_9898
_MG_9898