TU Delft maakt stopcontact aan waterstofauto
Geen plug-in hybride, maar een rijdend stopcontact. Onderzoekers van de Technische Universiteit in Delft hebben van de Hyundai ix35 met brandstofcel een rijdende generator gemaakt.
Onderzoek
Een groep onderzoekers van de TU Delft bekijkt naar hoe auto’s op waterstof in de toekomst ook kunnen worden ingezet als energiecentrales. De eerste stap is nu gezet, door de auto te voorzien van een stopcontact. De Hyundai kan genoeg energie opwekken om ongeveer tien huishoudens te voorzien van stroom (10 kW).
Volgende stap
In de volgende stap van het onderzoek wordt gekeken of de Hyundai zijn stroom ook terug kan leveren aan het elektriciteitsnet, maar ook of een compleet huis aangesloten kan worden. Zo zou de auto op waterstof onder meer gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van zonnepanelen of windmolens.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!