Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 8 nov 2016
Leestijd: 1 minuut

Trouw aan Volkswagens MQB-architectuur

Volkswagen neemt voorlopig nog geen afscheid van de MQB-architectuur. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess zal de autobouwer de technische architectuur ook voor de volgende twee generaties Volkswagens gebruiken.

 

Het concern lanceerde de MQB-architectuur op de Audi A3 in 2012 en momenteel beschikken alle daarna geïntroduceerde Volkswagen-familieleden over de technische lay-out, zoals de Volkswagen Golf, Skoda Superb, Audi Q2 en Seat Ateca. Het einde van de productontwikkeling is overigens nog niet in zicht. De Duitse autobouwer zal de komende jaren tal van modellen op basis van de MQB-basis lanceren.

 

Modulair

Volkswagen ontwikkelde de modulaire architectuur met het oog op kostenbesparingen. Door een flexibele technische basis te ontwikkelen kan het bedrijf met gemeenschappelijke componenten meerdere modellen ontwikkelen en bouwen tegen lagere kosten. Diess geeft echter aan dat in de toekomst de kostprijs verder moet dalen.

 

Schaalvergroting

De verdere kostenverlaging komt deels op conto van schaalvergroting van de MQB-architectuur. Het concern zal de productievolumes de komende jaren verhogen van ongeveer twee miljoen stuks in 2014 tot zeven miljoen in 2018, zo schrijft autovakblad Automotive News.

 

Goedkopere variant

Om tot die zeven miljoen eenheden te komen gaan meer modellen gebruik maken van MQB. Voor het B-segment plant Volkswagen een afgeleide, goedkopere variant van de architectuur. De grotere CC en naar Atlas-crossover beschikken over de basisarchitectuur. Ook de producten die specifiek voor Amerika of China zijn, staan op de basis, zoals de nieuwe Atlas.

Elektrisch

MQB staat voor modulaire bouwstenen met een dwarsgeplaatste motor. Het concern heeft bovendien MLB en het recent geïntroduceerde MSB in gebruik voor respectievelijk modellen met een motor in lengterichting en sportieve grote types. Aan een MEB wordt gewerkt met het oog op elektrische auto’s. Naar verluidt zal MLB langzaam verdwijnen met het oog op kostenbesparingen.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.