Trouw aan Volkswagens MQB-architectuur
Volkswagen neemt voorlopig nog geen afscheid van de MQB-architectuur. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess zal de autobouwer de technische architectuur ook voor de volgende twee generaties Volkswagens gebruiken.
Het concern lanceerde de MQB-architectuur op de Audi A3 in 2012 en momenteel beschikken alle daarna geïntroduceerde Volkswagen-familieleden over de technische lay-out, zoals de Volkswagen Golf, Skoda Superb, Audi Q2 en Seat Ateca. Het einde van de productontwikkeling is overigens nog niet in zicht. De Duitse autobouwer zal de komende jaren tal van modellen op basis van de MQB-basis lanceren.
Modulair
Volkswagen ontwikkelde de modulaire architectuur met het oog op kostenbesparingen. Door een flexibele technische basis te ontwikkelen kan het bedrijf met gemeenschappelijke componenten meerdere modellen ontwikkelen en bouwen tegen lagere kosten. Diess geeft echter aan dat in de toekomst de kostprijs verder moet dalen.
Schaalvergroting
De verdere kostenverlaging komt deels op conto van schaalvergroting van de MQB-architectuur. Het concern zal de productievolumes de komende jaren verhogen van ongeveer twee miljoen stuks in 2014 tot zeven miljoen in 2018, zo schrijft autovakblad Automotive News.
Goedkopere variant
Om tot die zeven miljoen eenheden te komen gaan meer modellen gebruik maken van MQB. Voor het B-segment plant Volkswagen een afgeleide, goedkopere variant van de architectuur. De grotere CC en naar Atlas-crossover beschikken over de basisarchitectuur. Ook de producten die specifiek voor Amerika of China zijn, staan op de basis, zoals de nieuwe Atlas.
Elektrisch
MQB staat voor modulaire bouwstenen met een dwarsgeplaatste motor. Het concern heeft bovendien MLB en het recent geïntroduceerde MSB in gebruik voor respectievelijk modellen met een motor in lengterichting en sportieve grote types. Aan een MEB wordt gewerkt met het oog op elektrische auto’s. Naar verluidt zal MLB langzaam verdwijnen met het oog op kostenbesparingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste