Wim Kaatman kon zichzelf wel voor zijn hoofd slaan. Waarom deed hij een paar jaar geleden toch afstand van zijn Triumph TR6? Het was een fout, wist hij al snel. Eentje die hij inmiddels tot zijn grote opluchting heeft hersteld.

MijnGarageKaatmanWezep5.jpg


'Toen ik mijn Triumph verkocht, had ik gelijk spijt. Ik had hem twaalf jaar gehad en er zaten hoge onderhoudskosten aan te komen, dus besloot ik hem van de hand te doen. De koper was een Belg, met wie ik contact hield, ook al sprak hij alleen Frans en ik volstrekt niet. Na een jaar besloot hij dat de TR6 niet geschikt was voor hem. Hij was een forse man en de Triumph is krap, dus wilde hij er vanaf. Ik heb geen moment getwijfeld en mijn oude liefde teruggenomen.

Ik ben altijd al een autoliefhebber geweest. Ik heb ooit een Porsche 911 gehad, een Volvo PV544 'Katterug' en diverse Triumphs. Mijn fascinatie voor de TR6 ontstond op mijn werk. Ik heb een paar jaar voor de Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie gewerkt. En in de jaren zeventig hebben we daar een aantal mogelijke opvolgers voor de politie-Porsches geëvalueerd, waaronder de TR6. Ik vond het gelijk een markant en leuk model.

"Toen ik mijn Triumph verkocht, had ik gelijk spijt"

Het is een mannelijke auto: stoer, met grote wielen en een ranke body. En de zescilinder voorin - waarvan het blok is gebaseerd op dat van een Ferguson-tractor - is erg krachtig en klinkt door zijn speciale uitlaat echt geweldig. Mijn TR6 is één van 9860 gebouwde exemplaren met 150 pk en benzine-injectie in plaats van carburateurs. Latere versies werden teruggetuned naar 125 pk om ze gemakkelijker te rijden te maken.

Veel gebruik ik de Triumph niet. Ik denk dat ik hooguit tweeduizend kilometer per jaar op de teller zet, vooral tijdens toertochten en alleen als het mooi weer is. Mijn beste herinnering aan de auto is mijn terugtocht uit België. Dat ik hem na een jaar weer terug had, was een prachtig moment. Ik voelde me echt gelukkig. En dat mijn beide kinderen in de Triumph zijn getrouwd, doet me ook veel."

Eigenaar: Wim Kaatman, 63
Beroep: gepensioneerd
Auto: Triumph TR6
Bouwjaar: 1972
Geschatte waarde: €23.000
Gemaakt: 1968 - 1976
Motor: 2,5 liter zescilinder-in-lijn benzinemotor, 150 pk
Topsnelheid: 200 km/u
Toekomstplannen: "Ik heb al eens de fout gemaakt mijn Triumph te verkopen, dus dat gaat nooit meer gebeuren."