Toyota’s eerste elektrische model staat klaar
Toyota krijgt bakken commentaar te verwerken omdat het de elektrische auto links laat liggen. Maar in de afgelopen jaren heeft de Japanse autobouwer zich grondig verdiept in de elektro-auto. Aangezien het de tijd niet rijp achtte voor de EV, werd er geen productiemodel ontwikkeld. Maar het moment is nu daar.
Half april stelt Toyota op de autoshow in Shanghai zijn eerste voor serieproductie bedoelde elektro-SUV voor. Het is een model waaruit meerdere modellen moeten voorkomen. Ook Subaru, waarin Toyota een aandeel heeft, lift mee op de ontwikkeling van het nieuwe model.
Volledig elektrisch
Het eerste model is een SUV. Toyota spreekt van een middelgroot model. Hij valt vermoedelijk qua grootte tussen de C-HR en RAV4, wordt volledig elektrisch aangedreven en beschikt over een batterij. In het geval van Toyota moet je dat wel expliciet vermelden, aangezien de Japanse autobouwer ook een elektromodel met brandstofcel aanbiedt. Dat is de Mirai.
Met de e van elektrisch
Voor de elektrische SUV heeft Toyota een nieuw platform ontwikkeld. De Japanners spreken van e-TNGA, waarbij de ‘e’ voor elektrisch staat. Net als de nu gebruikte architectuur voor de benzine- en hybridetypes is het modulair. Op dezelfde basis kan Toyota eenvoudig grote en kleine modellen ontwikkelen en bouwen. Het gaat daarbij niet alleen om het formaat met gewijzigde lengte, breedte en wielbasis, ook het voertuigconcept varieert van bijvoorbeeld hatchback tot SUV. Het platform kan ingezet worden voor meerdere aandrijvingsvormen, zowel voor-, achter- en vierwielaandrijving.
Beyond Zero
Voor de productlijn elektromodellen gaat Toyota mogelijk de aanduiding BZ gebruiken. De letters staan voor Beyond Zero. Achter BZ komt dat een getal voor het segment en een letter voor de carrosserievorm. De op de autoshow in Shanghai te presenteren elektro-SUV gaat mogelijk BZ3X heten. De 3 staat voor C-segment en de X voor crossover/SUV.
Zustermodel
Voor de elektrische auto plant Toyota ook een Europese carrière. De levering gaat volgend jaar van start. Het zustermodel onder de vlag van Subaru zal alleen in Europa worden verkocht. Europa stelt een van de hoogste eisen aan CO2-uitstoot en verschillende landen willen vanaf 2030 alleen nog elektro-auto’s toelaten.
Waarom de nieuwe Toyota Yaris niet als elektrische auto verschijnt
Elektrische RAV4
De BZ3X is niet Toyota’s eerste elektromodel, maar wel het eerste type dat in grote volumes wordt gebouwd. Eerder voorzag Toyota een eerdere editie van de RAV4 van een elektrische aandrijflijn. Dat model met Tesla-techniek was louter voor de Amerikaanse markt bedoeld. Het was een statement vanuit Toyota dat het elektromodellen kon leveren, al stond Toyota zelf niet achter het product.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!