Toyota’s eerste elektrische model staat klaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FToyota-geeft-preview-vrij-van-nieuwe-batterij-elektrische-SUV.jpg)
Toyota krijgt bakken commentaar te verwerken omdat het de elektrische auto links laat liggen. Maar in de afgelopen jaren heeft de Japanse autobouwer zich grondig verdiept in de elektro-auto. Aangezien het de tijd niet rijp achtte voor de EV, werd er geen productiemodel ontwikkeld. Maar het moment is nu daar.
Half april stelt Toyota op de autoshow in Shanghai zijn eerste voor serieproductie bedoelde elektro-SUV voor. Het is een model waaruit meerdere modellen moeten voorkomen. Ook Subaru, waarin Toyota een aandeel heeft, lift mee op de ontwikkeling van het nieuwe model.
Volledig elektrisch
Het eerste model is een SUV. Toyota spreekt van een middelgroot model. Hij valt vermoedelijk qua grootte tussen de C-HR en RAV4, wordt volledig elektrisch aangedreven en beschikt over een batterij. In het geval van Toyota moet je dat wel expliciet vermelden, aangezien de Japanse autobouwer ook een elektromodel met brandstofcel aanbiedt. Dat is de Mirai.
Met de e van elektrisch
Voor de elektrische SUV heeft Toyota een nieuw platform ontwikkeld. De Japanners spreken van e-TNGA, waarbij de ‘e’ voor elektrisch staat. Net als de nu gebruikte architectuur voor de benzine- en hybridetypes is het modulair. Op dezelfde basis kan Toyota eenvoudig grote en kleine modellen ontwikkelen en bouwen. Het gaat daarbij niet alleen om het formaat met gewijzigde lengte, breedte en wielbasis, ook het voertuigconcept varieert van bijvoorbeeld hatchback tot SUV. Het platform kan ingezet worden voor meerdere aandrijvingsvormen, zowel voor-, achter- en vierwielaandrijving.
Beyond Zero
Voor de productlijn elektromodellen gaat Toyota mogelijk de aanduiding BZ gebruiken. De letters staan voor Beyond Zero. Achter BZ komt dat een getal voor het segment en een letter voor de carrosserievorm. De op de autoshow in Shanghai te presenteren elektro-SUV gaat mogelijk BZ3X heten. De 3 staat voor C-segment en de X voor crossover/SUV.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FToyota-komt-met-zijn-eerste-batterij-elektrische-midsize-SUV.jpg)
Zustermodel
Voor de elektrische auto plant Toyota ook een Europese carrière. De levering gaat volgend jaar van start. Het zustermodel onder de vlag van Subaru zal alleen in Europa worden verkocht. Europa stelt een van de hoogste eisen aan CO2-uitstoot en verschillende landen willen vanaf 2030 alleen nog elektro-auto’s toelaten.
Waarom de nieuwe Toyota Yaris niet als elektrische auto verschijnt
Elektrische RAV4
De BZ3X is niet Toyota’s eerste elektromodel, maar wel het eerste type dat in grote volumes wordt gebouwd. Eerder voorzag Toyota een eerdere editie van de RAV4 van een elektrische aandrijflijn. Dat model met Tesla-techniek was louter voor de Amerikaanse markt bedoeld. Het was een statement vanuit Toyota dat het elektromodellen kon leveren, al stond Toyota zelf niet achter het product.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit
-
Werknemers Ferrari krijgen recordbonus
-
McLaren 750S wordt de laatste der Mohikanen
-
Waarom deze oliegrootmacht 100 waterstofstations in Europa bouwt
-
Xpeng keert terug met G9 en P7 en gaat strijd aan met Tesla