Toyota wil liever niet dat jij weet van zijn anti-klimaatlobby
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Ftoyota_gr_86_390.jpeg)
De Prius was een revolutionaire stap vooruit in het terugdringen van uitlaatemissies, maar sinds de introductie van het model in 1997 is Toyota een beetje blijven steken. Zo lobbyt het concern al jaren tegen subsidies voor elektrische auto’s en andere maatregelen om de uitstoot terug te dringen.
Toyota wil alleen niet dat jij dat weet. Enkele Europese investeerders – die in totaal 400 miljoen dollar aan aandelen bezitten – hebben geprobeerd om het bedrijf te bewegen tot meer openheid over zijn lobbyactiviteiten op klimaatgebied. Tevergeefs.
Toyota vroeg aandeelhouders om tegen te stemmen
Volgens persbureau Reuters was het voorstel van de Europese investeerders bij voorbaat al kansloos. De raad van bestuur van Toyota heeft diverse andere aandeelhouders namelijk geadviseerd om tegen te stemmen. En dat hebben ze gedaan.
0-200 km/h en olie van 120°C: Dit is hoe we de Toyota GR86 uitvoerig testen
Toyota zegt te voldoen aan alle bestuurseisen van de Tokyo Stock Exchange. Ja, dat zal ongetwijfeld, maar dat heeft niks te maken met wel of niet open zijn over lobbyen tegen milieuwetgeving.
Niet snel genoeg inspelen op de populariteit van EV’s
“Maar toch“, schrijft Reuters, “het [mislukte] voorstel heeft wel de nadruk op Toyota’s EV-strategie gelegd.” Investeerders en activisten vinden dat het merk niet snel genoeg inspeelt op de populariteit van elektrische voertuigen. Al heeft het wel net een ambitieuze elektrische strategie gelanceerd.
Toyota blijft erbij dat EV’s slechts één element zijn om de wereldwijde CO2-uitstoot van transportmiddelen terug te dringen. De fabrikant gelooft nog steeds in hybrides en waterstoftechniek. Deels terecht, natuurlijk, want grote delen van de wereld zijn nog niet klaar voor elektrische auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
Hoe de Toyota Hilux het slachtoffer werd van extreme betutteling
-
Toyota geeft niet op en komt gewoon wéér met een auto op waterstof
-
Deze kleine Toyota werd in tien jaar tijd 12.000 euro duurder!
-
Hoe Toyota’s en BMW’s jouw iPhone 15 kapot maken
-
Zo stelt de Toyota FT-Se angstige autoliefhebbers gerust
-
Nu hopen dat Toyota deze elektrische Land Cruiser zó in productie neemt
-
Op deze elektrische pick-up kun je een heel flatgebouw laten vallen
-
Deze exclusieve Aston Martin occasion is net zo betrouwbaar als een Toyota
-
Van de toekomstige Toyota MR 2 met turbomotor worden we verdrietig
-
Wat de definitie van een luchtkasteel is? Deze Toyota Baby Lunar Cruiser
-
Waarom een Toyota Camry in Singapore 175.000 euro kost