Een kop met de woorden Toyota, hybride en sexy, wie had dat gedacht? Maar toch is het heel serieus: de nieuwe Toyota C-HR moet met zijn uitgesproken uiterlijk en een ‘sensueel’ interieur de harten sneller doen kloppen.

2016_C-HR_Privileged_Preview_05


Sensueel

Tijdens een evenement In Milaan mochten we voor het eerst een uitgebreide blik werpen op het interieur van de Toyota C-HR, ontworpen volgens het ‘Sensual Tech’ principe. Dat betekent eigenlijk dat het interieur functioneel is, maar ook sensueel aanvoelt om een nieuwe groep kopers te verleiden.

“Ik heb me laten inspireren door luxe meubels, hoe ze aanvoelen. Of de luxe voering van een duur jasje”, vertelt ontwerper Kazuhiko Isawa. Om het juiste kwaliteitsgevoel te krijgen is ook voor het eerst het Europese designteam vanaf het begin betrokken bij het proces.

2016_C_HR_Detail_18


Speels

Het resultaat is een interieur dat zich wat de materiaalsoorten en het design betreft behoorlijk onderscheidt van eerdere Toyota-modellen. Zo voelt het plastic minder hard, is er in de meest luxe uitvoeringen leer gebruikt voor de afwerking van het dashboard en is het geheel met veel meer speelsheid ontworpen.

2016_C_HR_Detail_17


Opvallen

Het design van interieur en exterieur is een voorbode van de Toyota-modellen die nog gaan komen. Met deze evolutie van de Keen Look ontwerpfilosofie wil het Japanse merk meer opvallen in het straatbeeld. De C-HR is volgens Craig Fairservice, marketingmanager bij Toyota, daarom ook een belangrijke auto. Per jaar moeten er zo’n 100.000 C-HR’s van de productieband in Turkije gaan rollen en een eigenaar in Europa vinden.

Om dit voor elkaar te krijgen richt Toyota zich op een nieuwe doelgroep. “We richten ons op de mensen die zich willen profileren, die voor opvallend design gaan. Ze kopen bijvoorbeeld een Beats-koptelefoon. We hebben daarom voor een uitgesproken uiterlijk gekozen”, vertelt Craig.

2016_C-HR_Privileged_Preview_19
Toyota C-HR

C-segment

Met de C-HR richt Toyota zich onder andere op de Nissan Qashqai die bijna even lang is als de cross-over. Andere concurrenten zijn de Kia Sportage en Hyundai Tucson. Als technische basis dient het ingekorte TNGA-platform van de nieuwe Prius. De achterwielophanging is licht aangepast door het rubber te vervangen voor kogellagers. Gecombineerd met de kortere wielbasis moet dat een andere rijbeleving geven.

De rijhoogte is niet echt veranderd ten opzichte van de Prius, het cross-over uiterlijk is vooral een optische truc. Qua aandrijving kan er gekozen worden tussen de 1.8-liter hybride aandrijving van de Prius met 122 pk, of een 1.2-liter benzinemotor met turbo en 116 pk.

Toyota Nederland heeft nog geen prijzen bekendgemaakt, maar het is de verwachting dat de cross-over qua prijs net tussen de Auris (vanaf 18.995 euro) en de RAV4 (vanaf 33.995 euro) wordt gepositioneerd. Vanaf 1 september is de C-HR te bestellen en einde dit jaar verschijnen ze in het straatbeeld.