De Toyota Supra en de BMW Z4 mogen dan in de basis hetzelfde zijn, maar dat duurt niet lang meer volgens de Japanners. Ze hebben grootse plannen met de sportwagen.

Toyota Supra


De Toyota Supra is in samenwerking met BMW gemaakt. Iets dat in veel opzichten terug te zien is. Zo hebben ze bijvoorbeeld hetzelfde motorblok die hetzelfde vermogen produceert (behalve in de VS. Daar heeft BMW Z4 47 pk extra). Het grootste verschil tussen de twee zit hem in de looks en het hebben van wel of geen vast dak. En hoewel daar waarschijnlijk geen verschil in gaat komen, heeft Toyota al wel plannen klaarliggen om de Supra zich verder te laten onderscheiden van de BMW Z4.

Elk jaar

In een interview met Autoblog.com vertelt Tetsuya Tada, chief engineer van de Supra, dat de sportwagen een aanzienlijke boost in paardenkrachten staat te wachten. "Met een sportwagen, is het de belofte om meer vermogen aan te bieden bij elke opvolgende versie," aldus Tada. En volgens hem kunnen we die elk jaar verwachten.

Wat we niet hoeven te verwachten zijn immense sprongen in pk's en Nm's. Naar verwachting krijgt de Supra over drie jaar een opfrisser. Op dat moment stijgt het aantal paardenkrachten vermoedelijk met ongeveer 50. Tot die tijd krijgen de tussenliggende modellen er dus iets minder vermogen bij. Maar daarnaast zullen ze bijvoorbeeld geüpgraded worden met carbon-ceramic-remmen en dergelijke.

BMW Z4


Handbak

Daarnaast wilde Tada even de geruchten uit de lucht halen. Er zou namelijk een dakloze Supra en een versie met handbak komen. Op beide hoeven mensen niet te wachten volgens Tada. "Als klanten een handbak willen, dan moeten ze kiezen voor de Toyota GT86." Duidelijke taal. En die cabrio? "De relatie tussen de Supra en de Z4 is te vergelijken met die tussen de Porsche Cayman en de Boxter." Kortom, de afspraken tussen Toyota en BMW zijn duidelijk. BMW doe de cabrio en Toyota de coupé. Iets waar BMW ook al op wees.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!