Toyota stelt zijn hybridepatenten vrij beschikbaar aan andere fabrikanten. Op die manier probeert het bedrijf ervoor te zorgen dat meer merken met hybrides komen in plaats van elektrische auto's. Toyota heeft namelijk zwaar ingezet op de technologie.


De Japanse fabrikant heeft bijna 24.000 patenten op de hybridetechniek die in zijn Prius-modellen wordt gebruikt. Alle patenten - behalve die op de lithium-ion batterijtechnologie van Toyota - zijn beschikbaar voor concurrenten. Het bedrijf zegt zelfs onderdelen als motoren, omvormers en batterijen aan derden te willen leveren.

Geen laadinfrastructuur nodig

Toyota gelooft heilig in hybridetechnologie (en in waterstof). Een Prius heeft een veel lager verbruik dan een brandstofauto, is goedkoper dan een EV en heeft geen laadinfrastructuur nodig, aldus het merk. Wereldwijd hebben hybrides een marktaandeel van ongeveer 3 procent. Volledig elektrische auto's zitten momenteel op zo'n 1,5 procent. Toyota heeft 80 procent van de hybridemarkt in handen.

Prius Wagon en Prius C

De eerste generatie Prius werd in 1997 geïntroduceerd. Zes jaar later kwam zijn vervanger op de markt, die overstapte op een hatchbackcarrosserie (de eerste Prius was een compacte sedan). Van de derde generatie (2009) kwam ook een grotere Prius Wagon-variant op de markt. In markten buiten Europa levert Toyota ook een compacte Prius C-versie. Sinds 2012 is er een Prius Plug-in Hybride.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!