Toyota roept ook Aygo terug, Peugeot de 108 en Citroën de C1
Toyota roept meer auto’s terug dan de zestigduizend met mogelijke airbag- of koolstoffilterproblemen. Ook een aantal Aygo’s, Citroëns C1 en Peugeots 108 moet terug naar de dealer. De aanleiding is een incident met een van de auto’s begin juni.
Toyota
Vanochtend werd bekend dat 17.220 exemplaren van de Toyota Prius en Lexus CT200h terug naar de dealer moeten om naar het airbagsysteem te laten kijken. Daarnaast moeten er 41.334 auto’s van Toyota (de Corolla, Auris en Prius van verschillende bouwperiodes) terug wegens mogelijke problemen aan het koolstoffilter.
Via het Terugroepregister van de RDW blijkt dat er ook een mogelijk defect is aan de Toyota Aygo. De stuuras in de stuurkolom is onjuist gefabriceerd, waardoor de as kan breken. Het gaat hierbij echter om een veel kleiner aantal auto’s dat terugmoet – volgens de Nederlandse woordvoerder voor het Japanse merk betreft het 170 exemplaren.
Reactie
“We monitoren onze productielijnen volgens het zogenaamde Toyota Production System”, reageert de woordvoerder. “De onderdelen hebben allen een individueel nummer. Als we ontdekken dat er iets kan mankeren, weten we exact in welke serie onderdelen het mogelijke euvel zit en weten we dus ook exact welke auto’s het betreft. Dit onderdeel was een nieuw onderdeel, waardoor ook de productieserie nog maar heel klein was.”
Er zijn voor zover bekend geen incidenten geweest met de Aygo en andere modellen van Toyota hebben niet hetzelfde probleem. Het Japanse merk benadrukt dan ook dat de onderdelen uit voorzorg worden vervangen.
Peugeot
Ook de Peugeot 108 – technisch vrijwel identiek aan de Aygo, evenals de Citroën C1 – is getroffen. De Nederlandse Peugeot-woordvoerder meldt zelfs dat er begin juni een incident was waardoor dit defect aan het licht is gekomen. Daarom worden er, naast 170 Aygo’s, nu 199 108’s teruggeroepen in Nederland voor controle. Het betreft auto’s die in september en oktober 2014 zijn geproduceerd. Wanneer ze precies zijn geleverd is nog niet duidelijk, maar de kopers worden geïnformeerd als ze bij de dealer langs moeten voor een controle.
Citroën
Citroën heeft inmiddels laten weten dat er in totaal 237 exemplaren van de C1 terug naar de dealer zijn geroepen voor een controle van de stuuras.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver