Toyota: “Nog te vroeg voor volledige focus op EV’s”
Het wordt voornamelijk Toyota verweten dat het zich te terughoudend opstelt als het gaat om volledig elektrisch aangedreven modellen. Het merk, dat hybridetechniek op de kaart heeft gezet, is immers het grootste ter wereld. De Japanners zijn echter van mening dat er niet een toekomst voor alleen elektrische auto’s is weggelegd.
Toyota kijkt vooruit en verwacht dat in de komende 30 jaar een groot aantal aandrijfmogelijkheden bestaat. Die gaan verder dan alleen volledig elektrische voertuigen, zo stelt een hooggeplaatste functionaris tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. “Het is te vroeg om ons op één optie te concentreren”, zei directeur Shigeki Terashi. Hij beantwoordde een vraag van een investeerder die zich hardop afvroeg waarom landgenoot Honda zich wel richt op elektrotechniek. Honda heeft aangegeven in 2040 alleen nog elektrisch aangedreven modellen aan te bieden. In Europa is reeds de weg van elektrificatie ingezet en komt de focus spoedig op puur elektrisch te liggen.
Helft EV-kopers wil een elektrische auto die nog niet bestaat
Verbrandingsmotor blijft
Terashi geeft aan dat in de komende dertig jaar naar verschillende opties wordt gekeken, zoals hybride en brandstofcelvoertuigen. Hij is van mening dat puur elektrisch slechts een deel van de verkoop zal bepalen. Het restant wordt ingevuld door geëlektrificeerde aandrijflijnen. Toyota houdt vast aan die voorspelling. Anders dus dan andere autobouwers die reeds hebben aangekondigd de elektrische route in te slaan, zoals de merken Fiat, Honda, Volvo en Cupra.
Basis voor toekomst
“Sommige mensen houden van batterij-elektrische voertuigen, maar anderen zien de huidige technologieën niet als handig”, zei Toyota’s Chief Technology Officer Masahiko Maeda. “Uiteindelijk gaat het erom wat klanten kiezen.” Dat vormt overigens niet de enige basis voor Toyota’s standpunt. De fabrikant kijkt nauwkeurig naar de voor- en nadelen van de elektrotechniek. Het stelt dat de materialen die nodig zijn om EV’s en batterijen te maken een groter aandeel in de totale uitstoot vertegenwoordigen dan dat er uiteindelijk uit de uitlaten komt. Binnen de ontwikkeling van de huidige lijn elektrische modellen kiest Toyota nadrukkelijk voor ‘beyond zero’. Het neemt binnen de ontwikkeling van de elektrische modellen de CO2-uitstoot van het ontwikkelings- en productieproces, alsmede de verwerking van afgedankte batterijen. Terashi: “We kijken naar de complete levenscyclus van de auto.”
RAV4 EV met Tesla
Toyota werkt al jaren aan de ontwikkeling van elektrische modellen. In het verleden bracht het Japanse merk verschillende prototypes uit, maar doordat de vraag naar EV’s beperkt was, verdwenen de modellen in de kelder van het ontwikkelingscenter. In samenwerking met Tesla verscheen een voor de Amerikaanse markt bestemde RAV4 met elektrische aandrijflijn. Toyota zelf stond niet achter het product, maar zag zich genoodzaakt de elektrische RAV4 te brengen vanwege de publieke opinie. Echter, de Japanners namen de auto snel uit het gamma omdat een dergelijk schijnheilige model niet bij de filosofie van het concern past.
EV-offensief
Inmiddels werkt Toyota aan een productoffensief van elektrische modellen onder de noemer Beyond Zero en heeft het samenwerkingsverbanden met andere Japanse merken voor de ontwikkeling van een specifieke architectuur voor elektrovoertuigen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan