Toyota maakt Hilux nog onoverwinnelijker
Toyota heeft zijn robuuste pick-up, de Hilux, een facelift gegeven. Daarmee heeft het de auto letterlijk onoverwinnelijk gemaakt.
Letterlijk, omdat de vernieuwde Hilux nu als Invincible-uitvoering te bestellen is. Daarmee doelt het merk natuurlijk op de sterke bloedlijn van het model. De Japanners lanceerden de eerste Hilux in 1968, die zich daarna vaak genoeg bewees als onsterfelijk en onoverwinnelijk, onder andere door de winst in de Dakar 2019. Maar wij denken natuurlijk ook meteen terug aan de legendarische optredens van de rode Hilux in het oude Top Gear, waarin de auto niet kapot te krijgen was. Zelfs de zoute zee wist toen geen einde aan de Toyota te maken.
Die Invicible-uitvoering kenmerkt zich overigens door zaken als een eigen grille, unieke wielen en een afwijkende achterklep. Binnenin is de Invincible aangekleed met zwarte accenten en tweekleurig leer.
Nieuw front
Belangrijker zijn de wijzigingen van de Hilux. Zo is het front van de mastodont wat aangepast. De auto heeft een nieuwe, grotere grille en een gewijzigde bumperpartij. De voor- en achterlichten zijn voorzien van andere led-clusters. Ook is het ontwerp van de 18-inch lichtmetalen wielen aangepast en heeft Toyota drie nieuwe carrosseriekleuren toegevoegd onder de noemers Emotional Red II, Dark Blue en Oxide Brons metallic. Binnenin vinden we de grootste wijziging in de vorm van het infotainmentsysteem, dat nu 8-inch meet en Apple CarPlay en Android Auto biedt.
De Hilux was leverbaar met een 2,4-liter dieselmotor met 150 pk, maar daar komt nu een sterkere 2,8-liter zelfontbrander bij. De nieuwe motor is goed voor 204 pk en 500 Nm, waardoor de standaardsprint 10 seconden duurt (in plaats van 12,8 bij de 2,4-liter). Naar keuze kan die motor aan een zestraps automaat of handgeschakelde zesbak gekoppeld worden, uiteraard in combinatie met vierwielaandrijving. De nieuwe dieselmotor heeft volgens Toyota een gemiddeld verbruik van 1 liter op 12,8 kilometer. Per kilometer stoot de nieuwe Hilux 204 gram Co2 uit. De 2,4-liter laat per kilometer 178 gram achter.
Verbeterde afstelling
Onderhuids is er meer veranderd. Zo spreekt Toyota van een verbeterde afstelling van de voorste en achterste schokdempers, verbeterde bladveren en nieuwe ophangingsbussen. Ook is het stationaire toerental verlaagd, van 850 naar 680 toeren per minuut en heeft de Hilux nu een elektronisch sperdifferentieel. Het merk geeft verder aan dat het de afstelling van het gaspedaal en het VSC-systeem (Vehicle Stability Control) zijn verbeterd.
De nieuwe Hilux staat midden oktober bij de Nederlandse Toyota-dealer. Prijzen maakt het merk in aanloop naar de marktintroductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024