Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 jun 2022

Ook de reguliere Toyota Corolla krijgt een belangrijke update

Gisteren lieten we je de heftige GR Corolla Morizo Edition zien, maar de reguliere Toyota Corolla heeft ook een opfrisbeurt gekregen. Dit zijn de wijzigingen.

Een facelift gaat nooit voorbij zónder dat een fabrikant enkele uiterlijke aanpassingen doorvoert. Die zijn bij het ene model uitgebreider dan bij het andere. In het geval van de Toyota Corolla gaat het om een minimale wijziging. De grille heeft een iets ander patroon. Ook de mistlampen zijn ietwat gewijzigd. Op de duurdere uitvoeringen verschijnen bovendien nieuwe led-lampen met een adaptieve functie.

GR Sport

Ook voegt Toyota nieuwe wieldesigns toe, alsmede een aantal nieuwe exterieurtinten. Het gaat om de kleuren Juniper Blue, Midnight Teal en Metallic Grey. De sportiever aangeklede GR Sport krijgt eigen 18-inch wielen en een nieuwe achterbumper. Ook heeft het stof op de stoelen een nieuw patroon. Op de start/stop-knop plakt Toyota ook een GR Sport-logo.

Binnenin vinden we grote wijzigingen in de vorm van het multimediasysteem. Het ouderwets ogende exemplaar is vervangen door een groter 10,5-inch aanraakscherm. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium dan 12,3-inch meet.

Meer vermogen

Grote wijzigingen vinden we ónder de Corolla, want Toyota heeft het hybridesysteem aangepast. Net als voorheen bestaat het motorenaanbod uit een 1,8- of 2,0-liter geëlektrificeerde viercilinder. Eerstgenoemde levert nu geen 122, maar 140 pk. Daarmee is-ie een stukje sneller geworden, want de standaardsprint duurt nu 9,2 in plaats van 10,9 seconden. Daar betaal je overigens geen CO2-prijs voor, want de uitstoot is gelijk gebleven (102 gram per kilometer).

Ook de 2,0-liter-variant heeft een vermogensupgrade gekregen. De krachtbron levert – samen met de elektromotor – nu 196 pk, in plaats van de 184 pk die de 2.0 nu brengt. Ook hiervoor geldt een snellere acceleratietijd, van 8 naar 7,5 seconden. Bovendien is de CO2-uitstoot van die variant gedaald, van 110 naar 107 gram per kilometer.

Corolla moet beter rijden

Toyota meldt dat het hier niet alleen om cijfers gaat. De Corolla moet ook sneller en beter aanvoelen. Daarnaast zegt de fabrikant dat het motorgeluid beter gedempt wordt: dat is een van de nadelen van de hybride-aandrijflijn met continu variabele transmissie in de Corolla. Als laatste voegt Toyota nog een aantal veiligheidssystemen voor de Corolla toe. Het gaat om een noodstuursysteem, waarbij de auto kan reageren op naderende voertuigen. Ook detecteert de auto of er iemand de auto nadert op het moment dat jij je deur open wil doen, om zo een aanrijding te voorkomen.

We moeten nog wel even wachten op deze vernieuwde Corolla. Toyota meldt dat het model in het eerste kwartaal van 2023 in de verkoop gaat. Prijzen volgen tegen die tijd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.