Bezoekers van de Autosalon van Genève moesten even in de ogen wrijven toen ze de Toyota C-HR zagen. Een heftig gestylede crossover; dat is niet het eerste wat je van Toyota direct verwacht. Het merk heeft de stap heel bewust gezet en deed het allemaal voor Valentino.

toy5toy5


Dat was volgens Hiroyuki Koba namelijk de referentiepersoon die het ontwikkelingsteam, waaraan hij leiding gaf, in het hoofd had. Valentino is het gezicht van een voor Toyota nieuwe doelgroep. Hij is 35 jaar oud, vrijgezel, woont in een drukke metropool als Milaan en houdt van de goede dingen van het leven. Hij wil een crossover, maar in die auto moet de nadruk op vorm liggen en niet op functie. Daarom kreeg de C-HR een scherp aflopende daklijn à la BMW X6 en zijn zijn achterruiten erg klein. Er hoeft toch niemand langdurig door naar buiten te kijken.

"Valentino is 35 jaar oud, vrijgezel en woont in een drukke metropool"

“Wat rijgedrag betreft hebben we gestreefd naar een combinatie van comfort, precisie en sportiviteit", aldus Koba. "Waarbij de hybride aandrijflijn een essentieel onderdeel is omdat die perfect past bij rijden in verstedelijkt gebied." De C-HR staat op hetzelfde platform als de nieuwste Prius en gebruikt ook zijn gecombineerde aandrijving van benzine- en elektromotor. Aan de ophangingen is wel gesleuteld om de C-HR een eigen karakter te geven. Ook is de wielbasis anders, al wil Toyota nog niet zeggen hoeveel compacter dan de Prius.

LEES OOK: HYBRIDE GENERATIEKLOOF - NIEUWE TOYOTA PRIUS VS. EERSTE GENERATIE PRIUS

Wie geen hybride wil, kan de crossover ook met een 115 pk sterke 1,2 liter turbomotor krijgen. De auto is in ons land vanaf eind dit jaar leverbaar. De Europese verkoopdoelstelling is honderdduizend stuks per jaar, waarbij Toyota voor ons land met name hoge verwachtingen van de hybride heeft. En de naam? De afkorting C-HR mag je volgens Hiroyuki Koba op twee manieren interpreteren: Coupé High Rider of Cross Hatch Runabout.