Toyota C-HR gaat naar de sportschool, maar neemt geen abonnement

Doodnormale modellen heel sportief aankleden; het is iets dat alle fabrikanten tegenwoordig doen. Zo ook Toyota, dat de vernieuwde C-HR nu ook levert als GR-Sport.

Wil je zo goedkoop mogelijk rondrijden in een auto die er heel sportief uitziet, dan vink je op het orderformulier van je doorsnee leaseauto een sportief pakketje aan. Audi begon er ooit mee door S-Line-pakketten aan te bieden op haar standaard auto’s, maar inmiddels is bijna elke fabrikant ze achterna gegaan. Toyota doet hetzelfde met de GR-Sport-badge. Met een dergelijk pakket rijd je rond in een auto die een keer naar de sportschool is geweest, maar daar geen abonnement heeft afgesloten om écht topfit te worden.

Populaire C-HR

Zo’n pakket kun je al aanvinken op bijvoorbeeld de Corolla, maar nu dus ook op de populaire hybride-crossover van het merk: de C-HR. En zoals hierboven beschreven levert Toyota zo’n C-HR GR-Sport niet met een andere aandrijflijn of onderstel. Dat blijft voorbehouden aan de ‘echte’ GR-modellen van Toyota. Die twee letters staan namelijk voor Gazoo Racing, de serieuze sportdivisie van het merk. Die afdeling pakt auto’s van de fabrikant wel degelijk serieus aan, zoals in het geval van de GR Yaris. Dat is een waanzinnig rallybommetje voor de straat, met de sterkste driecilinder ooit, vierwielaandrijving, een aangepaste carrosserie en twee differentiëlen. Meer over die auto lees je hier.

De Toyota C-HR GR-Sport is daarom doordrenkt met sportieve details. De behuizing van de mistlampen zijn nu glanzends zwart en ook de bumper is deels uitgevoerd in zwart pianolak. De C-HR GR Sport heeft verder een grille met donkerchromen afwerking en een aangepaste spoiler op de voorzijde.

GR-Sport

Standaard staat de C-HR GR-Sport op 19-inch lichtmetalen wielen met specifiek GR-design. De side skirts van de C-HR zijn voor deze GR-Sport uitgevoerd in glanzend zwart, om te contrasteren met de rest van de auto. Op de achterzijde vinden we onder meer een sierlijst onder de bumper, een GR-Sport-logo en een zwarte achtergrond voor het Toyota-embleem.

In het interieur zorgen enkele zilveren accenten voor een sportiever gevoel, net als leren bekleding met alcantara-afwerking. Daar vinden we weer de huiskleuren van Gazoo Racing terug, in de vorm van zilveren en rode stiksels. De nodige GR-logo’s ontbreken uiteraard ook niet, om het ‘sportieve’ plaatje compleet te maken.

Gefinetunede wielophanging

Overigens moeten we nog wel even terugkomen op dat onderstel, want Toyota meldt wel degelijk dat de wielophanging en de stuurinrichting zijn gefinetuned voor deze C-HR GR-Sport. Standaard levert de fabrikant deze versie ook af met Continental PremiumContact 6. Qua aandrijflijnen verandert er zoals gezegd niets. Klanten kunnen kiezen tussen een 1.8 Hybrid met 122 pk of de potente 2.0 High Power Hybrid met 184 pk. In beide varianten is de motor gekoppeld aan de bekende continu variabele transmissie.

Deze GR-Sport-uitvoering is overigens onderdeel van een milde facelift die Toyota doorvoert op de C-HR. Vanaf januari krijgt de C-HR standaard de nieuwste generatie van Toyota Safety Sense 2 mee, waar onder andere voetgangersdetectie en Intersection Turn Assistance onderdeel van zijn. Laatstgenoemde systeem geeft een waarschuwing wanneer een bestuurder afslaat terwijl er een tegenligger op de andere weg nadert.

Introductie C-HR GR-Sport

De nieuwe C-HR staat vanaf januari 2021 bij de Nederlandse dealer. Prijzen, waaronder die van deze GR-Sport-uitvoering, deelt de fabrikant op een later moment.