Autovisie
Autovisie Nieuws 5 nov 2021

Toyota Aygo X is geen grote Aygo, maar een mini-Yaris

En dit is de derde generatie Aygo. Kwamen de eerste twee edities er uit een samenwerking met Peugeot en Citroën, de nieuwste editie is een geheel Japanse ontwikkeling. Nu ja, Japans. Toyota heeft de ontwikkeling overgelaten aan zijn Europese divisie. Het resultaat is een compleet nieuw concept voor Toyota’s kleinste model.

Nu heeft Toyota in Japan nog kleinere types, maar voor Europa is de Aygo X de benjamin van de Toyota-familie. Hij is niet alleen geheel in Europa ontwikkeld, ook de productie heeft hier plaats. De Japanners leveren de auto zelfs alleen in de oude wereld. Even heeft Toyota getwijfeld of het merk in de klasse van de stadsrakkers actief moest blijven, maar anders dan samenwerkingspartner PSA -nu opgenomen in de Stellantis-groep- blijft Toyota het A-segment trouw. Geheel op eigen kracht werd er dit maal een nieuw model ontwikkeld. Van een logische samenwerking met Suzuki, waarin het grootste merk ter wereld een aandeel heeft, is echter geen sprake, waarmee de vraag in de video inmiddels is beantwoord. Lees onder de foto verderToyota Aygo X

Groeit richting Yaris

Toyota borduurt met de Aygo X niet voort op de technische basis van de huidige Aygo. Gekozen is voor het platform van de grotere Yaris. Daardoor groeit de ‘X’ ook fors ten opzichte van de vorige editie. In de lengte komt er liefst 23,5 cm bij, in de breedte en hoogte nog altijd 12,5 en 5,0 cm. De wielbasis nam met 9 cm toe. Daardoor is de 3,70 meter lange Aygo X nog steeds niet van Yaris-niveau, maar wel een van de grootste telgen in het A-segment. Kijkend naar de auto zie je de overeenkomst met de Yaris totaal niet. De Aygo X heeft een eigen gezicht, ook in vergelijking met de vorige Aygo. Toen er binnen het Toyota-management groen licht voor de derde generatie volgde, werd direct bepaald dat er voor een crossover moest worden gekozen. En zo geschiedde. De auto is niet alleen hoger, hij biedt ook een 5,5 cm hogere zitpositie. Het verklaart tevens de X in de naamgeving. Het karakter staat voor cross. Lees onder de foto verderToyota Aygo X

Crossover

Kunststoffen wielkastverbreders, dakrails, optioneel aluminium bodembescherming versterken het crossover-karakter. Om de auto nog stoerder te maken, kan er optioneel voor kunststoffen panelen op de portieren worden gekozen, terwijl op de prijslijst ook een bi-tone kleurstelling staat. Het dak en de C-stijl kleuren dan zwart. Sowieso staat de Aygo X op grote wielen. Op het basisniveau is het schoeisel 17 inch groot, optioneel is zelfs 18 inch leverbaar. Ter vergelijking, voor de huidige Aygo waren alleen 14 en 15 inch wielen beschikbaar. Overigens zorgen de grotere wielen niet voor een hoger gewicht. De compacte achtersectie van het platform is voor de Aygo X herzien ten opzichte van de Yaris. Zo zitten de wielen op de Aygo X met vier bouten vast tegen vijf op de Yaris. Lees onder de foto’s verder

Mini-Yaris in plaats van grote Aygo

Van de Yaris neemt de Aygo X het gros van de comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen over, verpakt als Toyota Safety Sense. Zaken als botswaarschuwing Pre-Collision System (PCS, voetgangerdetectie Pedestrian Detection, adaptieve cruise control, fietsersdetectie (alleen overdag), automatisch grootlicht, verkeersbordenherkenning, Lane Trace Assist en Emergency Steering Assist (uitwijkondersteuning) zijn standaard. Op de optielijst staat een canvas dak. Voor 995 euro vervangt Toyota het pagodedak door een elektrisch opvouwbare cabriodak. Door de grotere maatvoering van de carrosserie is ook het open dak groter. Het verschil bedraagt 40 mm in de breedte. De fabrikant geeft aan dat met gesloten dak het brandstofverbruik op hetzelfde niveau ligt als dat van de Aygo X met speciaal gevormd pagodedak. Lees onder de foto’s verder

Bekende motor, nieuwe automaat

Voor de aandrijving zorgt een bekende driepitter. Uit de vorige editie neemt de Aygo X de 1,0 liter benzinemotor over. Standaard is de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar tegen meerprijs wisselt de fabrikant de transmissie voor een automaat. De zelfschakelende versnellingsbak is dit maal een CVT. De zwaardere en grotere gerobotiseerde handbak keert niet terug. Lees onder de foto’s verder

Toyota bouwt de Aygo X in zijn Tsjechische fabriek. De productie vangt begin volgend jaar aan. De eerste exemplaren verschijnen in het tweede kwartaal van 2022 bij de Nederlandse dealer.

Wil je meer weten over de Aygo X en meer zaken horen die Toyota niet via de folder of persmap communiceert, kijk dan ook de video.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.