Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 4 jun 2021

Wij gaan nu al op pad met de Arese RH95: exclusief verjaardagscadeau

Carrosseriebouwer Carrozzeria Touring Superleggera viert dit jaar haar 95e verjaardag, en dat laat je niet onopgemerkt voorbijgaan. Nee, de Italianen besloten zelfs met een compleet nieuw model te komen. Het betreft de indrukwekkende Arese RH95. Autovisie is deze week al op bezoek geweest bij het legendarische designhuis en ontdekte de nieuwe hypercar al met eigen ogen.

Carrozzeria Touring Superleggera geldt als een van de bekendste carroseriebouwers ter wereld. Mogelijk ken je ze al van de Alfa Romeo Disco Volante of de Aero 3, die dit jaar werd onthuld, maar het bedrijf kent een enorm rijke historie in de autowereld. Touring pakt in de meeste gevallen een model van een andere fabrikant als basis, en bouwt daar een compleet eigen carrosserie op om tot een (vaak) spectaculair model te komen. Dat geldt ook voor deze Arese RH95, want die auto is onderhuids een Ferrari.

Foto: Lies de Mol

Oud en nieuw

Touring is dus speciaal voor haar 95ste verjaardag aan de slag gegaan met de Arese RH95, vandaar de naam. De Italianen reppen met geen woord over de auto die voor deze indrukwekkende creatie als basis dient, maar het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om de Ferrari 488.

Touring Superleggera stelt vertegenwoordiger aan

De Arese heeft wel een vormentaal die we van Touring zijn gewend. De neus toont bijvoorbeeld overeenkomsten met de eerder gepresenteerde Aero 3. Nieuw is de zogenaamde ‘dorsal scoop’ op de auto, die lucht richting de motor geleidt. Een andere fraaie feature zijn uiteraard de vleugeldeuren.

Ferrari-motor

Touring Superleggera heeft in de Arese RH95 een 3,9 liter V8-motor van Ferrari gelegd die 670 pk produceert en 760 Nm op een maximum van 8.000 toeren. Daardoor gaat deze Arese RH95 van 0-100 km/h in 3 seconden, waarna je door kan scheuren tot de topsnelheid van 330 km/h. Het verbruik van de achterwielaangedreven auto ligt op 11,4 l/100 km. Inderdaad, dezelfde motor die ook in de 488 ligt.

Het interieur is gebouwd naar het concept van de Aero 3. Touring introduceerde bij dat model het zogenaamde ‘cocoon’-concept, waarbij de bestuurder en passagier volgens het bedrijf in hun eigen ‘cockpit’ plaatsnemen die volledig naar wens is samengesteld. Zo zie je hieronder dat de bestuurdersstoel anders is dan die van de passagier, omdat de klant dat zo wenste.

Ook hier zien we trouwens overeenkomsten met de Ferrari, die als donorauto voor deze Arese wordt gebruikt. De indeling van het dashboard komt namelijk in grote lijnen overeen met die van de 488. Zie bijvoorbeeld de luchtroosters naast het stuurwiel en de bediening van de klimaatcontrole, de positie en vormgeving zijn vrijwel identiek.

Touring maakt er 18

De carrosseriebouwer zal werken aan achttien exemplaren van deze Arese RH95, welke volledig is aan te passen door de klant. De eerste auto is inmiddels afgerond en heeft, zoals op de foto hierboven te zien is, twee verschillende interieurkleuren: cacao en karamel. De volgende modellen zullen een verwijzing zijn naar raceauto’s van vroeger. Zo zal het tweede model rood worden met witte accenten, als knipoog naar de oude Alfa Romeo’s, terwijl de derde auto het iconische lichtblauw en oranje van de beroemde Gulf-livery zal dragen.

Wat vinden wij én de P.C. Hooftstraat van de Ferrari Portofino M ?

Hoeveel de auto kost, is niet bekend. Dat hangt namelijk van de klant af, die de ‘donorauto’ moet leveren aan Touring. Mocht het dan inderdaad gaan om de vermoedelijke Ferrari 488 GTB, dan zal dat alleen al minstens 253.032 euro kosten. Dan heb je het nog niet over de opties op de kale versie van die Italiaanse supercar, en daar komen de kosten van Touring ook nog bovenop. Na het aanleveren van de donorauto zal de klant nog een halfjaar moeten wachten op de Arese RH95.

Autovisie op pad met Touring

Momenteel is Bart Lenaerts, redacteur voor Autovisie Magazine, op bezoek bij Touring Superleggera om alle unieke informatie rondom de nieuwe supercar te ontdekken. Wil je alles over de Arese RH95 weten, houd ons magazine dan goed in de gaten. Via zijn Instagram-account (waft.be) kun je alvast genieten van wat unieke plaatjes!

Autovisie bewondert Disco Volante in 2013

In 2013 kreeg Autovisie de kans om de wonderschone Alfa Romeo Disco Volante, een van Tourings bekendste creaties van de laatste tijd, van dichtbij te bewonderen én aan de tand te voelen. Bovendien gingen we op bezoek bij de Italiaanse carrosseriebouwer, waarbij je niet moet denken aan een megabedrijf waar honderden mensen werken. “Amper vijf personen staan er op de payroll, incluis designers, general manager en verkoop-afdeling. Voor het betere handwerk steunt men gretig op de vaklieden van Carrozzeria Granturismo, het hoogstaande restauratiebedrijf dat onder hetzelfde dak huist.”

Via onderstaande link lees je het complete verhaal dat we toen over die Disco Volante publiceerden. Onder de link lees je een aantal hoogtepunten uit die reportage.

Reportage Alfa Romeo Disco Volante, Autovisie nummer 13 (2013)

Tourings filofosie

Het interview met designdirecteur De Fabrickers verraadt de filosofie van de Italiaanse carrosseriebouwer. “Pas als dit unidentified flying object beweegt, blijkt hoe uitzonderlijk fraai het is. Vooral vanuit een andere auto bekeken, valt het lijnenspel prachtig in de plooi. Hij is echter veel harmonieuzer dan de originele Disco, die niet altijd even goed op het netvlies valt. Soms is die juist fabelachtig knap, terwijl hij vanuit andere perspectieven erg ongebruikelijke volumes laat zien. Net zoals onze nieuwe, trouwens”, geeft De Fabribeckers toe.

De originele Alfa Romeo 1900 C52 Disco Volante Spider.

De schoonheid van het nieuwe model was uiterst belangrijk, al was dat niet het enige: “Een one-off moet vooral ongebruikelijk zijn. Anders heeft het geen zin. Dat is niet altijd eenvoudig. Een klant die perfect wist wat hij wilde en over iedere lijn een uitgesproken idee had, moest ik voorzichtig terugfluiten. In je hoofd lijkt het altijd mooier dan in werkelijkheid. Daarom moet ik verrassen met iets totaal anders. Niet iedereen begrijpt dat. Al heb ik me gerealiseerd dat men in deze piepkleine niche sterk vasthoudt aan een duidelijke link met het verleden. De Ferrari P4/5, de new Stratos, Eric Claptons Ferrari, de gouden Ferrari en onze Disco Volante blikken allemaal terug naar oude iconen.”

Het complete verhaal over de prachtige Alfa Romeo Disco Volante lees je dus via deze link. Wil je straks alles weten over Tourings laatste project, houd ons magazine dan in de gaten voor een uitgebreide reportage.

Reageer op artikel:
Wij gaan nu al op pad met de Arese RH95: exclusief verjaardagscadeau
Sluiten