BMW gooit het met de topversie van zijn topmodel 7 Serie over een andere boeg. De opvolger van de 760Li is de M760Li met de M van BMW's Motorsport-afdeling! Met de herziene V12-uitvoering positioneert de fabrikant de versie als tegenhanger van de S 65 AMG van concurrent Mercedes-Benz.

De topsedan van BMW, de M760Li xDrive.De topsedan van BMW, de M760Li xDrive.


De topsedan van BMW, de M760Li xDrive.

Voldoende vraag naar M760Li

BMW heeft altijd gezegd dat er geen ruimte en vraag naar een M7 is, maar voor een minder hardcoreversie als een M760Li is meer dan voldoende vraag. “Het is de ultimate luxury”, steekt Frank van Meel, BMW”s M GmbH-topman, van wal. “Het heeft geen zin om er een sportsedan van te maken, want de klanten in deze klasse willen altijd comfort. Met de M760Li bieden wel wel de snelheid en het chassis, inclusief een differentieel op de achteras met Torque Vectoring en specifieke Michelin Pilot Super Sport-banden (245/40ZR20 vóór, 275/40ZR20 achter).” BMW biedt de klant twee mogelijkheden, een Sport en een Excellence. Laatstgenoemde is meer gericht op comfort dan de dynamische Sport. Ongeacht de versie, beide beschikken over de lange wielbasis.

Waarom BMW M GmbH voor de V12-motor kiest? “De klant wil het beste van het beste en dat is de V12-motor”, legt Van Meel uit. Het gaat om een aangepaste V12-motor met de ongewijzigde cilinderinhoud van 5972 cc. Het vermogen ligt op 600 pk, het koppel op 800 Nm. Een forse stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, die tot 544 pk en 750 Nm kwam. Vanwege het hoge koppel is de M760Li standaard uitgerust met het xDrive-vierwielaandrijfsysteem.

"In vier tellen van stilstand naar 100 km/h"

Heeft BMW overwogen om er een tweede M-versie naast te zetten? “Nee”, legt Van Meel uit. Hij geeft aan dat tuner Alpina, dat in nauwe samenwerking met BMW werkt en de auto's zelfs op de productielijn van BMW laat bouwen, aan een B7 werkt. Die sportsedan krijgt een V8 onder de kap.

LEES OOK: ALPINA B7 BITURBO - ALTERNATIEVE BMW M7 MET 608 PK

De M760Li moet in vier tellen van stilstand naar 100 km/h accelereren, zo geeft de fabrikant in eerste instantie op. Van Meel corrigeert die waarde direct. “Minder dan vier tellen”, zegt hij. De vorige 760Li had voor de sprint 0-100 km/h 4,6 tellen nodig. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, maar bedraagt desgewenst 305 km/h.