Topman McLaren stapt onverwachts op
Mike Flewitt legt zijn functie als topman van McLaren Automotive neer. Hij werkt al bijna tien jaar voor de Engelse sportwagenfabrikant.
Flewitt kwam binnen als chief operating officer in juni 2012 en werd in juli 2013 de CEO van het bedrijf, nadat Anthony Sheriff, die de basis voor de straatauto’s legde, werd weggestuurd. Waarom Flewitt vertrekt, is niet bekend. Mogelijk wordt Flewitt verantwoordelijk gehouden voor de problemen rondom de marktintroductie van de Artura, die opnieuw is uitgesteld. Met de Artura, de eerste serie-auto met plug-in hybridetechniek van de Engelse sportwagenbouwer, moet McLaren juist uit een diep dal klimmen, waarin het tijdens de coronacrisis belandde. In de afgelopen jaren wist McLaren gestaag te groeien, maar door de door de overheid opgelegde lock-down in 2020 stortte de productie van het merk ineen. Projecten werd geschrapt en oplages van limited editions teruggeschoefd.
Koerswijziging
Het is makkelijk om te stellen dat onder leiding van Flewitt McLaren heel hard groeide, maar de basis ingrediënten lagen er al voor zijn komst. Van niets naar iets, is te realiseren in een nieuwe onderneming. Daarnaast stond de productiecapaciteit van tevoren al vast. Er moest echter wel invulling gegeven worden aan het modellengamma, de strategie en de uitvoering van de plannen. Dat heeft Flewitt succesvol gedaan.
Cito Motors Eindhoven tweede dealer voor McLaren in Nederland
De MP4-12C en P1 waren reeds uitgebracht toen Flewitt de verantwoording over het bedrijf nam, maar onder zijn supervisie verschenen onder andere de 720S, de 600LT en de Senna. Hij verdeelde het leveringsprogramma in drie lijnen, de Sport Series, de Super Series en de Ultimate Series, iets dat overigens onlangs werd teruggedraaid. Flewitt zette ook een koerswijziging voor de onderneming in. Hij verlegde de ontwikkelingsfocus van verbrandingsmotoren naar stekkerhybrides en volledig elektrisch aangedreven krachtbronnen.
Verdeeld over twee man
Hij was bijna 10 jaar aan de macht binnen de Automotive-divisie van McLaren. Zijn taken worden nu over twee personen verdeeld. De McLaren Group non-executive director Michael Macht neemt de verantwoordelijk over de technische kant van het bedrijf, alsmede de oprationele taken. De verkoop- en marketing-activiteiten komen onder de hoede van Paul Walsh, Executive Chairman van de McLaren Technology Group.
De 620R is exclusiever dan McLaren opgeeft
Dit is de Artura waar we langer op moeten wachten
Zo houdt McLaren Special Operations de F1 jong
Zo werkt de Formule 1 door in de straat-McLarens
Dit is een van de modellen uit de Ultimate Series
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!